cultura

D'Ara i d'Aquí

montse frisach

El temps del silenci

Francesc Artigau (Barcelona, 1940) va sempre amb un petit quadern de pell a la butxaca. Hi dibuixa compulsivament. Esbossos ràpids de rostres, sobretot. El seu llapis treu fum. És només migdia i ens ensenya algunes de les formes esbossades a primera hora del matí. Confessa que va pel món amb els ulls ben oberts per captar-ho tot. És un caçador d'instants i alguns d'aquests dibuixets formaran part algun dia, potser, d'un quadre esclatant de color.

Als seus 75 anys, tampoc para en el seu taller. Satisfet, també ens mostra una imatge del seu estudi en el seu mòbil. Està pintant diverses obres de gran format a la vegada. No li falta energia, però, sobretot, alliberat dels condicionaments i servituds més propis d'edats més joves, confessa que pinta el que vol i com vol. I ho demostra en l'exposició que fins al gener es pot veure a la galeria Alejandro Sales de Barcelona, que, a més, celebra els 30 anys de la galeria, que, amb els temps que corren, no és poca cosa. Artigau va exposar a l'Alejandro Sales fa tres dècades i ara, en paraules del galerista, “es demostra que trenta anys després, Artigau és encara millor”. És també una mostra fruit de la complicitat artística i personal entre artista i galerista.

A part d'un gran retrat femení amb fons verd fosforescent i dos olis que mostren una sessió amb model d'una aula de dibuix, Artigau exposa una sèrie de dibuixos fets amb punta de plata, una tècnica que dóna aspecte de llapis al dibuix però que és molt més resistent. També utilitza pintura amb caseïna per als colors calents d'aquesta sèrie, que mostren figures femenines en diverses posicions. Més innovadora i poc vista és la sèrie d'aquarel·les que representen parres, raïm, peres... una mena d'herbari contemporani que ell considera “entreteniments de diumenge”. “Si jo fos músic, això serien quartets, mentre que els gran olis serien simfonies i òperes”, assegura.

Absolutament fora de modes, Artigau creu, amb la perspectiva que li donen els anys, que no hi ha res millor que ser honest amb un mateix. Els seus temes s'apropen a la vida quotidiana del taller, de l'espai domèstic i del carrer, així com a la figura femenina (“sóc addicte a les dones”, riu). El color, sense complexos, també domina la seva obra. D'ell han dit algun cop que és un pintor més prerafaelita que els mateixos prerafaelites anglesos del segle XIX. Hi està d'acord perquè la pintura que més li interessa és “l'anterior a Rafael”. En la seva obra, hi ha molt de la tensió entre el buit i el ple de Piero della Francesca però també dels colors de Matisse: “La pintura és el temps del silenci. L'espectador és qui marca el ritme. Ara, el meu objectiu és pintar allò que està entre l'observat i l'imaginat.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Guillem Gisbert i La Ludwig Band canten junts ‘Les aventures del general Lluna’ a Porta Ferrada

sant feliu de guíxols
festival

El nou festival Winterfest arribarà a Fontanals de Cerdanya el 6 i 7 de desembre

Fontanals de cerdanya
patrimoni

Salou instal·la jardineres inspirades en el modernisme

Salou
cultura

Tretze programes de la festa major de Vilafranca del Penedès, amb sorpresa de joia

Vilafranca del Penedès
Música

Marta Shanti guanya el 45è Concurs de Cançó de Salitja amb “Fada negra”

Salitja
música

Rosalía publica ‘New Woman’ amb la cantant tailandesa de k-pop Lisa

barcelona
patrimoni

Recuperen l’església romànica de Sant Julià d’Úixols de Castellterçol

Castellterçol
Arturo Gaya
CANTAUTOR I COFUNDADOR DEL GRUP QUICO EL CÉLIO, EL NOI I EL MUT DE FERRERIES

“Entre ‘Eufòria’ i els festivals, la cançó d’autor no té espai”

La Palma d’Ebre
Aina Clotet
Actriu

“És essencial que sempre hi hagi veritat en l’actuació”

Barcelona