L'Americana explora la varietat del cine ‘indy'
“Vam decidir fer aquest festival per oferir la possibilitat de veure pel·lícules independents que no arriben a la cartellera”, explica Xavi Lezcano, codirector de l'Americana-Festival de Cinema Independent Nord-americà de Barcelona, que tindrà lloc entre demà i el 6 de març als cinemes Girona de Barcelona. El públic ha respost molt bé, omplint moltes sessions, i el festival ha anat creixent: el primer any van projectar vuit pel·lícules, l'any següent, setze, i aquest any ja tindrà dinou llargmetratges i dotze curts.
Demà s'inaugura el festival amb la projecció al cinema Phenomena de la comèdia People places things, que va passar pel Sundance. Dividit en quatre seccions, Americana ofereix enguany pel·lícules amb recorregut per grans festivals, com Krisha, estrenada a Canes; Trumbo, per la qual ha estat nominat a l'Oscar Bryan Cranston, i The invitation, de Karyn Kusama, guanyadora de Sitges. També s'hi podran veure documentals com Blood brother, premiada a Sundance; una secció dedicada a nous directors, Next, i una altra per a nens, Kids.
Josep Maria Machado, l'altre codirector del festival, destaca que “en aquesta edició hi haurà moltes comèdies, com en el primer any, i diverses pel·lícules sobre adolescents i el seu pas a la maduresa”. “Però intentem fer una programació variada”, hi afegeix.
Enguany tenen com a convidat Radium Cheung, productor i director de fotografia de Tangerine, “la pel·lícula indy de l'any”, segons Lezcano. Un film rodat amb iPhone que ha voltat el món.Xavi Lezcano destaca que l'Americana “és un festival petit, però representatiu de tot el que és el cinema independent nord-americà.” “Abans quan es parlava d'Indy tothom pensava en el cinema independent nord-americà dels 90, però és molt més que això. Hi ha tots els gèneres (el western, la comèdia, el drama, el terror...), pel·lícules molt petites i altres de gran pressupost, com Trumbo.... Ens agrada cobrir tot l'espectre, i fer el dibuix complet del que és el cinema independent.”Radium Cheung va ser ahir a la presentació del festival i va parlar de Tangerine, que ha rebut 14 premis a festivals de cinema independent d'arreu del món. “El fet de poder fer una pel·lícula amb un telèfon no canvia massa les coses”, explica el director de fotografia d'èxits del com Margin call, i Blue Valentine, nominats a l'Oscar al millor guió i actriu (Michelle Williams), respectivament. “Necessites pressupost, talent, contactes per les vendes, anar a festivals... No canvia massa el fet de treballar amb un mòbil.” En tot cas, creu que Tangerine “explota molt bé els recursos de què disposa, però rodar així no és aplicable a totes les històries. L'energia davant una càmera canvia respecte a tenir un mòbil, que hi estem molt acostumats. Amb càmeres i equip tradicional seria una altra pel·lícula.”