Cultura
Un cartell viral
El cartell de la festa major de Lleida aixeca una allau de crítiques i burles a les xarxes socials
La Paeria defensa l'obra i la manera d'escollir-la, i l'alcalde celebra la polèmica perquè es parla del cartell i de la festa
La polèmica sobre el cartell de la festa major de Lleida es pot considerar ja com el primer acte de les festes. La imatge escollida per Àngel Jové (Lleida, 1940), l'artista a qui la Paeria va encarregar l'obra, és una vista nocturna i borrosa de la ciutat il·luminada, amb la Seu Vella al fons. L'alcalde Àngel Ros el va presentar aquesta setmana i les crítiques, el sarcasme i els fotomuntatges van aparèixer a les xarxes socials gairebé immediatament.
“Espero, només espero, que sigui mentida”, “Tenim el nostre ecce homo”, “Lleida és el segon municipi de Catalunya que més ingressa per multes però l'autor del cartell de la festa major no en rebrà cap”, “Veient el cartell de la festa major de Lleida, mai més criticarem els cartells de la Mercè”. De fotomuntatges se n'han fet de tota mena: amb bombers que van al rescat de la ciutat (el difuminat de la llum fa l'efecte que estigui en flames), amb el famós ecce homo restaurat maldestrament per una veïna d'un poble d'Osca, o amb la cara de Duran Lleida o del mateix alcalde Ros. Un dels que més es van difondre és el de la semblança, gairebé calcada, de la imatge nocturna de Lleida de les càmeres del temps de TV3.
De seguida van sorgir també teories sobre el per què d'aquesta obra. Alguns es pregunten què ha volgut expressar Àngel Jové, artista i il·lustrador molt reconegut, un dels màxims representants de l'art conceptual a Catalunya, i autor també dels vitralls de la capella de Jesús de la Seu Vella, com va destacar l'alcalde en la presentació del cartell. L'artista, de moment, no s'ha explicat públicament. D'altres han llançat la teoria que es tracta d'una descarada i sarcàstica crítica de Jové a la manera com les administracions públiques tracten actualment l'art plàstic.
Dijous, durant la inauguració de l'exposició de l'artista i il·lustrador Xavier Gosé al Museu d'Art Jaume Morera (autor d'un dels primers cartells de la festa major lleidatana), el cartell de la festa del 2016 estava en boca d'alguns assistents, que no deixaven de construir teories, algunes ben escabellades: des que l'Ajuntament hi ha apostat expressament per generar controvèrsia i fer oblidar altres polèmiques, fins a la de la intenció de fer que se'n parli molt i es conegui la festa major de Sant Anastasi fora de les fronteres de la ciutat.
“Ja va bé que se'n parli”
Sigui volgut o no, l'Ajuntament ho aprofita. Dimarts, quan es va presentar el cartell, l'alcalde va dir a través d'un comunicat que agraïa a l'autor l'obra, “una imatge de l'skyline de la ciutat, amb la Seu Vella, el riu Segre i el Pont Vell i amb una llum especial”. Arran de la polèmica, l'alcalde de Lleida ha defensat l'elecció d'Àngel Jové, n'ha lloat la trajectòria, i ha arribat a assenyalar que la controvèrsia va bé perquè fa que es parli del cartell.
No és el primer cop que un cartell de festa major genera polèmica. L'actual sistema d'elecció del cartell (s'encarrega directament des de l'Ajuntament a un artista de reconegut prestigi) es va implantar després de l'acusació de plagi al cartell guanyador del concurs públic que se celebrava fa uns anys. La semblança del cartell d'aquest any a la imatge de les càmeres del temps de TV3 pot afegir, aquí, una teoria més a la intenció de Jové: el plagi en l'art. O, simplement, la provocació.