Economia

XAVIER ROS

VICEPRESIDENT EXECUTIU DE RECURSOS HUMANS DE SEAT

“No està damunt la taula portar producció de l'Ateca”

“El nou conveni aporta estabilitat i permet dedicar-nos als reptes de futur”

“Estem davant d'una disrupció tecnològica, i això fa que necessitem nous professionals, que hauran de venir d'altres sectors”

“L'A1 és més petit i requereix menys hores de feina que el Q3, però no sabem quin volum se'n farà; ara no podem parlar de problemes”

Gestionant persones
Xavier Ros fa tot just un any que és vicepresident executiu de recursos humans a Seat, però acumula més de 20 anys d'experiència en el sector de l'automoció: primer, a Audi; després, a Seat. En la firma, ha assumit diverses responsabilitats com ara liderar el desenvolupament de la tercera generació de l'Ibiza. Al capdavant de l'àrea de recursos humans, ha liderat les negociacions amb els sindicats per al nou conveni col·lectiu.

El president de la companyia, Luca de Meo, ha avançat durant el Saló de l'Automòbil de París que l'estratègia de Seat és fer una aposta per la connectivitat i prendre una posició de referència dins del grup Volkswagen en aquesta àrea. De Meo ha insistit molt en la idea que aquest repte ha d'implicar tota la companyia d'una manera integral.

Com afecta la gestió dels recursos humans?
Estem davant d'una disrupció tecnològica, i això fa que necessitem nous professionals, que segurament hauran de venir d'altres sectors. Hem d'atreure talent d'aquestes altres indústries i, d'altra banda, transformar els nostres treballadors perquè estiguin preparats per afrontar aquest nou món.
A quins altres sectors anireu a captar talent?
Parlem bàsicament del sector tecnològic, de persones joves que treballen en start-ups, programadors, analistes de dades... El problema és que no hi ha gaires professionals d'aquest perfil, i van molt buscats, perquè moltes altres companyies d'automoció estan fent aquest mateix pas. A més, estem parlant de persones molt joves, de l'anomenada generació del mil·lenni, que tenen una manera de pensar i unes motivacions molt diferents de les que tenim ara a la indústria. Hem de transformar la nostra companyia per fer-la atractiva.
Seat acaba de llançar l'Ateca i l'any que ve llançarà tres nous models: una nova versió del León, la cinquena generació de l'Ibiza i el nou SUV Arona, que es fabricaran a la planta de Martorell. Caldrà incorporar gent?
Cal tenir present que, durant l'any 2016, Seat ja
ha contractat 160 persones en l'àrea productiva transformant contractes d'ETT, i això ja és una molt bona notícia. La segona bona notícia és que, en els pròxims 12 mesos, es llançaran tres nous productes i que es faran
a la planta de Martorell,
i això ben segur que generarà una garantia de llocs de treball. El que no podem dir encara és si es necessitaran noves contractacions; caldrà veure com evolucionen les vendes d'aquests nous models. Ara encara és aviat per fer previsions.
Seat acaba de signar el nou conveni col·lectiu. Què aporta respecte a l'anterior?
En primer lloc, aporta estabilitat, perquè és per a cinc anys, i això afavoreix que ens puguem dedicar als reptes de futur. A més, introdueix la retribució variable i permet que els empleats puguin ser partícips dels beneficis que tingui Seat, cosa que serà encara més important ara, perquè s'ha aconseguit sortir de pèrdues. D'altra banda, introdueix la possibilitat que, si és necessari, una de les setmanes de vacances del mes d'agost
es pugui distribuir durant l'any. I, des del punt de vista social, hem incorporat millores com ara un pla de jubilació parcial que afectarà més de 200 persones. S'ha aconseguit un bon equilibri per a la competitivitat de la marca.
El pla de prejubilacions per a majors de 61 anys
es va obrir a l'abril i es tancarà el 2018, i preveu
la substitució per treballadors més joves a través d'un contracte relleu. Quina acollida està tenint?
Anem parlant amb els treballadors a mesura
que arriben a aquesta edat i de moment puc dir que el 95% ho estan acceptant, perquè és un pla molt atractiu per a ells. Fins ara, estem prop de les 50 persones.
Els canvis en la nova concepció de la indústria impliquen també una nova mentalitat dels treballadors de fàbrica?
Absolutament, tant o més que en les posicions no productives. L'anomenada indústria 4.0 farà augmentar la robotització. Però això no vol dir que en una primera fase els robots substitueixin les persones.
Aquesta és la por que tenen els treballadors...
Fins ara els robots estaven tancats en gàbies i ara estan sortint i col·laborant amb les persones,
i això és positiu, perquè algunes de les feines més dures des del punt de vista físic les podran fer els robots. Però això també significa que els treballadors s'han de preparar per fer menys feines manuals i més tasques de control, manteniment i reparació dels robots. Per això, en el conveni hem incorporat una clàusula que permetrà als treballadors, de manera voluntària i fora de la jornada laboral, fer mòduls formatius.
Una altra cosa que espanta és la substitució del Q3 per l'A1 d'Audi, perquè calen menys hores de feina per cotxe i això podria generar un excedent...
A curt termini, el problema no existeix, perquè estem llançant tres productes, i el que passarà a partir del 2018, quan hi hagi la substitució, és encara una incògnita. És cert que per fer un A1 es necessiten menys hores, perquè és un cotxe més petit, però el que no sabem és quin volum es necessitarà; això vindrà marcat pel mercat. En tot cas, l'A1 estarà en
la segona generació i normalment això implica més volum, i el fet de ser un cotxe més petit també afavoreix la tendència a tenir uns volums superiors.
En tot cas són menys hores per cotxe, a igual volum...
Insisteixo: és prematur fer aquesta previsió a hores d'ara. I hem de tenir en compte l'Arona, que podria tenir una molt bona resposta i compensar possibles problemes.
També es podria compensar si es pogués esgarrapar una part de la producció de l'Ateca a la República Txeca...
Però això no està damunt la taula. És molt complicat que vingui un producte que s'està fent en una altra fàbrica on ja s'han fet les inversions corresponents. I estem començant. És veritat que hem tingut moltes ordres de compra en poc temps... Però, fins que no passin uns mesos i veiem realment quina és la demanda, no podem aventurar res. Parlar d'això ara és pura especulació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia