Ta-Tung invertirà 11 milions en una nova fàbrica a Sant Vicenç
La planta actual de l'Hospitalet ha quedat petita pel creixement de vendes en el mercat local i a l'exterior
Ta-Tung, elaboradora de plats precuinats de la gastronomia asiàtica, invertirà uns onze milions d'euros en una fàbrica de 7.500 metres quadrats a Sant Vicenç dels Horts (Baix Llobregat). La planta està en un terreny de 15.500 metres quadrats al polígon La Barruana, dels quals estan edificats la meitat. La previsió de l'empresa és que la planta productiva estigui en funcionament d'aquí a uns vuit mesos. Aleshores abandonaran bona part de les naus industrials que Ta-Tung té a l'Hospitalet de Llobregat.
Aquesta ciutat ha estat testimoni del fort creixement de la firma d'alimentació que va començar com una empresa derivada d'un negoci de restauració familiar i enguany facturarà 10,5 milions d'euros. Els prop de 3.000 metres quadrats que a hores d'ara ocupa a l'Hospitalet són el resultat de la progressiva annexió de les naus veïnes (antigues plantes de fabricació de televisors al costat de les vies del tren). Kav Ly, fundadora i gerent de l'empresa, explica que d'aquest centre industrial en conservaran uns 1.400 metres quadrats, que dedicaran a una línia de productes per a celíacs i els altres els abandonaran.
El trasllat té lloc en un moment oportú. Els últims set anys han estat de gran expansió per a l'empresa, encadenant creixements anuals del 20% o superiors. I la previsió és que el mercat espanyol seguirà sent molt dinàmic: el pla estratègic de Ta-Tung preveu arribar a unes vendes de 38 milions d'euros l'any 2020 i a 68 milions el 2023.
Els números de l'empresa també tenen en compte la contribució dels mercats exteriors. L'entrada a Itàlia va tenir lloc fa tres anys i després ha vingut Portugal, sovint amb grans empreses de distribució amb què Ta-Tung treballa. Ara en el punt de mira hi ha Alemanya, Àustria i l'Estat francès, que Ta-Tung vol començar a conquerir, sempre produint des de Catalunya.
En qualsevol cas, i atès el creixement potencial del mercat local, aquestes incorporacions ajudaran a mantenir les exportacions al voltant del 7%, segons explica Lorenzo Arias, director general de Ta-Tung.
L'empresa catalana ha aconseguit una gran capil·laritat en el comerç minorista. Treballa amb dues xarxes de distribució que porten el seu producte a les petites botigues de tot l'Estat i a la restauració. Paral·lelament, és present en les prestatgeries de grans cadenes de supermercats -a vegades (35%) com amb producte de marca blanca-. D'aquesta manera Ta-Tung s'ha convertit en el líder destacat del segment de menjar precuinat d'origen asiàtic a l'Estat espanyol, amb el 73% de total.
Amb el negoci a velocitat de creuer, l'empresa vol impulsar altres línies de producte inspirades en altres gastronomies. Ja ho fan amb la cuina mexicana, amb el segell Las recetas de Rosalinda, que ara ampliaran a plats de tota l'Amèrica Llatina. També volen treure al mercat una gamma de plats del receptari popular català i espanyol.
Menjar local.
Segurament els rotlles de primavera són el seu producte més conegut, però tenen fins a setanta referències diferents. Recentment han introduït els dim sum, que han estat un èxit de vendes, amb els quals han obtingut diversos premis.
De Cambodja a Barcelona fugint de Pol Pot
Kav Ly va arribar a Europa fugint del règim de terror de Pol Pot i els Khmers Rojos a la seva Cambodja natal. La seva primera destinació va ser París, on l'havia enviat el seu pare per estudiar veterinària (va tenir temps de crear una primera empresa de confecció) però a final del 1979 l'amor la va portar a Barcelona. A la capital catalana hi munta un restaurant (actualment en té dos) de menjar asiàtic. L'èxit dels rotlles de primavera la porta a produir-ne per a tercers, fins que el 1997 munta la primera fàbrica.
Ta-Tung invertirà 11 milions en una nova fàbrica a Sant Vicenç