economia
Canvi de rumb en els ajuts per impulsar les cooperatives
Agricultura substituirà les subvencions de promoure les fusions per uns ajuts a la creació de plataformes de comercialització
“Cada empresa és un món i no es pot vestir un sant per desvestir-ne un altre”, es diu des la UP
En els darrers anys, la conselleria d'Agricultura ha incentivat la fusió de cooperatives. La política perseguia oficialment fer-les més competitives, guanyant múscul enfront d'un mercat dominat per les grans indústries alimentàries, mitjançant l'assoliment de més volum i una gestió centralitzada dels recursos que estalviés costos.
De fet, en el sector del cooperativisme agrari s'han produït fusions o s'han dimensionat cooperatives de primer grau mitjançant la inclusió en cooperatives de segon grau. Un exemple en són les centenàries cooperatives vitivinícoles de la Conca de Barberà, gran part de les quals s'han integrat a la cooperativa de segon grau penedesenca Cevipe. En alguns casos, aquests processos també han salvat cooperatives amb una massa social envellida i cada cop més escassa. Malgrat això, els processos de fusió d'entitats centenàries són complexos, i registren reticències, segons va admetre aquest diumenge el director general d'Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries, Antoni Díaz, en la celebració dels cent anys de la cooperativa de Linyola.
L'ordre d'ajuts per a l'any vinent que prepara la conselleria d'Agricultura per al sector farà un canvi de rumb destacat, que es treballa amb la Federació de Cooperatives. Així, es passarà d'ajuts “a la concentració” al suport a la “competitivitat”. La idea és subvencionar la creació de plataformes de comercialització de productes que contribueixin a impulsar les empreses. “Això permet que diverses cooperatives es puguin ajuntar en una societat per fer una estructura que s'encarregui de la comercialització, el màrqueting o la logística. Així, sumen esforços, poden treballar en el mercat interior i internacional i fer marca”, explica Antoni Díaz.
La nova ordre preveu també subvencionar estudis de viabilitat, a voluntat de les cooperatives, per fer-ne un seguiment a través d'uns indicadors “per assegurar que les que s'ajuntin [en les plataformes] siguin més competitives”. El coordinador de la Unió de Pagesos a Lleida i president de la cooperativa de Linyola, Jaume Pedrós, va fer ahir una primera valoració al respecte a aquest diari: “Em sembla bé que s'ajudi la comercialització, però cada empresa és un món i té necessitats diferents. No crec que sigui positiu vestir un sant per desvestir-ne un altre tot seguit, abandonant el suport a les fusions. Algunes cooperatives poden necessitar fusionar-se, i altres, en canvi, incentivar la comercialització”.
La centenària Linyola amplia instal·lacions
L'any passat, la cooperativa de Linyola (Pla d'Urgell) es va fusionar amb una altra cooperativa, Pinsos Urgell. L'entitat celebra el centenari i té 360 socis i una facturació d'uns 20 milions d'euros anuals. La gran majoria dels socis es dediquen al cereal i l'empresa produeix unes 80.000 tones de pinso, 40.000 tones de panís, 12.000 tones de blat i ordi i 9.000 tones de farratge.
La cooperativa porta a terme un pla d'inversió d'1 milió a cinc anys per modernitzar-se i ampliar les instal·lacions. Fins ara, ha invertit 300.000 euros en un laboratori per fer anàlisis i ha comprat un terreny adjacent, on situarà un magatzem de 3.000 m². Una part dels magatzems són ara al nucli urbà, i tenen queixes dels veïns pel pas de camions. “Cal créixer perquè si no, com la resta de cooperatives, estem morts”, diu Jaume Pedrós.