economia
El sector de la moto aferma la recuperació i creix un 22%
El 2016 es van matricular 47.712 vehicles de dues rodes
Catalunya va créixer per sobre de l'Estat i ja representa un 27,5% del mercat
El mercat encara és la meitat que el del 2007 i la patronal vol ajuts
Les matriculacions en el sector de les dues rodes (motocicletes i ciclomotors) van créixer el 2016 un 22,6% a Catalunya, fins a les 47.712 unitats. L'augment va ser significativament superior al del conjunt de l'Estat (16,1%), amb la qual cosa Catalunya consolida la seva posició de lideratge, i ja representa un 27,5% del total del mercat estatal (l'any passat es van matricular 171.304 unitats).
És el tercer any consecutiu en positiu després d'una crisi que s'ha menjat un 42% del mercat des del 2007, quan es van vendre 82.078 unitats. La patronal del sector, Anesdor, reconeix que l'impuls ha estat en part per les automatriculacions a finals d'any per liquidar estoc abans de l'entrada de la nova normativa Euro 4, però en tot cas la senda és positiva.
Per segments, el de motocicletes va registrar l'any passat la millor dada des del 2008 amb un augment del 22,3%, mentre que els ciclomotors van créixer un 25,6%, el millor registre des del 2012. A més, l'augment dels ciclomotors va ser més del doble que el del conjunt de l'Estat (7,7%), un factor que el secretari general d'Anesdor, José María Riaño, atribueix a “la importància del canal de lloguer vinculat al turisme a la ciutat de Barcelona i també al repartiment logístic”.
Pel que fa al mercat de motos elèctriques, aquest va créixer un 2,8% el 2016 fins a les 148 unitats (un 0,3% del mercat). La xifra és encara petita i Anesdor demana en aquest sentit un canvi radical en el tractament que fa d'aquests vehicles l'administració. El problema, explica Riaño, és que el pla Movea d'ajuts a la compra deixa fora els ciclomotors i fixa un màxim de preu en les motocicletes de 8.000 euros, “que deixa fora pràcticament tot el mercat”.
Anesdor mira també l'administració a l'hora de fixar l'abast de la recuperació d'un sector molt tocat per la crisi: “El ritme de recuperació anirà en funció de l'entorn macroeconòmic però també del tractament que faci l'administració del sector”, indica Riaño. Anesdor lamenta que l'Estat espanyol sigui un dels que té una fiscalitat més alta per a les motos, amb una penalització que pot arribar fins al 40% del preu, el més alt d'Europa. La patronal fa temps que demana la supressió de l'impost de matriculació i una nova redistribució del de circulació en funció de les emissions. Anesdor creu que un mercat normalitzat estaria a l'entorn de les 70.000 unitats a Catalunya i de les 250.000 a l'Estat.
A pesar que la majoria del mercat es nodreix d'importacions –els grans fabricants van marxar a l'inici de la crisi– el president d'Anesdor, César Rojo, destaca que la balança comercial no se n'ha ressentit “perquè ha crescut la venda de la indústria de components i ho ha compensat”.