Economia

anàlisi

Esteve Vilanova

Visió estratègica sindical

El 20 de desembre del 2015 publicava un article amb el títol: Amazon i els sindicats, on feia esment de la reacció negativa dels sindicats quan la multinacional va fer pública la voluntat d'invertir al Prat de Llobregat per construir un centre logístic de 63.000 metres quadrats i que suposava una inversió de 1.200 milions d'euros i una previsió de creació de 1.500 llocs de treball per fer-hi el centre logístic per a tot el sud d'Europa. Aleshores, tant Juan Carlos Gallego, secretari general de CCOO, com Josep Maria Àlvarez, de la UGT, varen fer unes declaracions a TV3 advertint la seva prevenció perquè “aquest tipus d'empreses necessiten mà d'obra poc qualificada i sous molt baixos”. El problema dels sindicats és que han d'estar sempre a l'atac encara que la notícia sigui molt bona per la creació de llocs de treball.

El temps ha anat passant, les obres estan molt avançades i s'espera que a l'octubre obrin les portes. I com que en aquesta planta necessiten 1.500 llocs de treball, ja s'ha obert el procés de selecció. Però aquesta companyia des que va fitxar Catalunya com un centre estratègic per a les seves operacions per al sud d'Europa, ja ha obert dos centres més. A l'octubre passat va obrir un centre a Barcelona per a la modalitat d'enviaments ultraràpids amb una plantilla d'unes vuitanta persones, i durant els propers quatre anys té previst fer més inversions i una de les més importants a Barcelona; un centre que donarà feina a unes cinc-centes persones i que per la seva focalització al servei, hauran de ser multilingües i l'ha guanyat en competència amb altres ciutats de països com: França, Itàlia i Espanya.

El fet que estigui en ple procés d'expansió, les oportunitats que ofereix Catalunya i Barcelona, són ideals per al seu procés, tant per trobar-hi persones molt preparades a causa de l'alta qualitat de les universitats i escoles de negocis, com per les infraestructures que tenim.

Malgrat les continuades notícies de titulars de diaris, de tertulians unionistes i fins i tot del president del Círculo de Empresarios de Madrid, Javier Vega de Seoane, afirmant que “les empreses catalanes fugen com la pesta de Catalunya” i dient que el procés català atura inversions i espanta empreses, totes totalment interessades i sense cap fonament objectiu, la realitat és que totes les estadístiques de creació de noves empreses i les d'inversions estrangeres ho desmenteixen.

La manca de visió estratègica dels sindicats segueix sent important. El Tribunal de Justícia Europeu condemna Espanya per la manca de llibertat en el sector dels estibadors dels ports. Aquests tributaris d'una legislació franquista gestionen el personal dels ports amb una mena de monopoli i autarquia que representa un fre a la productivitat i el desenvolupament d'un sector tan estratègic per a l'economia. Només cal recordar que avui el 86% de totes les importacions i el 60% de les exportacions entren i surten per via marítima i que hi ha un increment anual de tràfic de passatgers amb el bon moment dels creuers, també amb una perspectives d'incrementar-se substancialment en els propers anys si és que un dia es posa en servei el corredor mediterrani.

Si tenim en compte que la càrrega i descàrrega representa entre el 50 i el 60% de les operadores, el règim de monopoli ha suposat que els estibadors dels nostres ports cobrin entre un 25 i un 30% més que els dels ports competidors europeus, i treballin un 12% menys d'hores a l'any. Aquesta manca de productivitat pel sistema de monopoli existent és el que ha fet que la Comissió Europea interposés una demanda contra el Reino de España i que el 2014 es sentenciés exigint la liberalització incloent-hi una multa de 10.000 euros diaris a partir del l'1 de gener del 2016, en cas que no es complís. Com és natural, els sindicats han declarat vagues, vagues encobertes, i fins i tot el que podria ser algun sabotatge com crema de maquinària, per defensar els seus privilegis. Aquesta setmana sabrem si al Congrés de Madrid s'aprova el reial decret que liberalitza el sector o seguirem pagant 10.000 euros cada dia de multa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.