Economia

municipal

comerç

El nou port de Premià no perjudicaria el comerç urbà

És una de les conclusions que posa de manifest un estudi sobre aquest sector econòmic encarregat per l'Ajuntament

Els comerciants es mostren cauts sobre l'impacte que pugui causar la nova zona comercial

L'arribada de la futura zona comercial del nou port de Premià de Mar no perjudicaria el comerç urbà tradicional. Aquesta és una de les conclusions que desvela l'estudi sobre l'estructura comercial del municipi, elaborat per la consultoria RBS Consulting Group amb la col·laboració de la Diputació, i encarregat per l'Ajuntament.

En referència a la implantació de la zona comercial portuària, s'estima que podria atraure 202.428 visitants nous cap al municipi. Partint d'això, es calcula que quan aquesta àrea funcioni a ple rendiment permetrà atraure més de 27,3 milions d'euros de despesa, que actualment es fan fora de Premià de Mar. Dins d'aquest àmbit, s'incideix especialment en el comerç no quotidià (tèxtil, joguines, decoració, entre d'altres) de què el port permetria una atracció d'uns 14,9 milions d'euros. Precisament, és en el comerç no quotidià en què l'estudi detecta actualment “unes fugues comercials” pel que fa als residents del 66%; és a dir, que l'actual oferta del municipi en aquest àmbit és, ara per ara, poc competitiva i fa que la gent marxi fora de la població per fer aquest tipus de compres. En canvi, pel que fa al producte quotidià (bàsicament alimentació), la fuga en el cas dels residents és del 20%.

Finalment, l'estudi estableix dues gran línies d'actuació per dinamitzar el comerç premianenc: d'una banda, emplaça a “millorar l'atractiu de l'oferta comercial del centre del municipi”, i de l'altra, a “vertebrar un corredor urbà que connecti la zona del port amb el centre”. “De cada 100 euros, 64 es queden a Premià i 36 marxen fora, sobretot per comprar producte no quotidià”, manifesta el regidor de Promoció Econòmica, David Gutiérrez (PSC), que considera que “la zona del port permetria retenir-los al poble”.

Pel que fa al nombre potencial de visitants que podria atraure, Gutiérrez creu que “només que un 1% dels visitants al port travessessin la via del tren, hi hauria 2.000 clients potencials per al comerç del centre”. A més, el regidor explica que s'ha establert un grup de treball amb els comerciants del municipi “per anar de la mà”.

Per la seva banda, els comerciants de Premià de Mar es van mostrar a l'expectativa sobre l'impacte que pugui causar la zona comercial del port. “Serà una situació nova i s'ha de veure com s'hi poden establir sinergies”, opina Núria Cuevas, coordinadora de Comerços Associats de Premià, que engloba una vuitantena de negocis. Més crític es mostra el president de l'Associació de Comerciants, Empresaris i Autònoms de Premià de Mar, que aplega uns 300 associats, José Ignacio Domínguez, que considera que “a priori, aquesta zona comercial no té cabuda al municipi”.

LA XIFRA

202.428
visitants
s'estima que podria atraure a Premià de Mar la nova zona comercial del port.

LA FRASE

Només que un 1% dels visitants al port vagin al centre, hi hauria 2.000 clients potencials
David Gutiérrez
Regidor de Promoció econòmica de Premià de Mar

Una radiografia del sector

A banda d'analitzar l'impacte de l'arribada de la zona comercial del port, l'estudi també ha servit per fer una radiografia de l'estat de l'actual sector comercial de Premià de Mar en base a 600 trucades telefòniques per elaborar aquesta enquesta. El document mostra que actualment hi ha 719 establiments a peu de carrer, de què un 65% (466) són comerços (362) i restaurants (104). Pel que fa a la resta, 169 estan dedicats als serveis i s'han registrat 84 locals que actualment no tenen activitat. L'estudi també afirma que és als carrers Gran Via, Jacint Verdaguer i Enric Granados on hi ha una “concentració significativa” d'establiments. Pel que fa als motius per anar comprar al centre de Premià de Mar, els enquestats mostren com a punts forts la proximitat i la comoditat, a més de l'atenció al client. Per contra, l'atractiu de l'oferta comercial, els preus i les promocions, o la qualitat dels productes, no constitueixen elements decisors significatius per anar a visitar el centre urbà. L'estudi també mostra que la dificultat per aparcar al centre constitueix un “element desincentivador important”. Finalment, el document revela que el comerç del centre “té un públic fidel”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.