Economia
Microturisme creatiu
Els cinc municipis del pla estratègic de l'Empordanet s'integren a la xarxa de destinacions de turisme creatiu, amb activitats de petit format, sostenibles i amb molta interacció amb la història, la cultura i la vida quotidiana del territori
Llancen la marca Visit Empordanet, que aglutina un programa d'activitats previst fins al desembre
Els municipis de la Bisbal d'Empordà, Corçà, Forallac, Ullastret i Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l'Heura, agrupats sota la nova marca Visit Empordanet , han aconseguit l'acreditació internacional com a destinació de turisme creatiu, una modalitat emergent que va un pas més enllà del vessant cultural i aposta per activitats de petit format, sostenibles, i amb molta interacció entre els visitants i la població local, com ara artesans o productors agroalimentaris. El segell l'atorga la xarxa Creative Tourism Network, creada el 2010 a Barcelona, i els cinc ajuntaments de l'Empordanet són la segona destinació a Catalunya que assoleix el distintiu després de la ciutat de Barcelona. A l'Estat només hi ha una altra destinació creativa: l'illa d'Eivissa. Entre els membres hi ha destinacions tan diverses com alguns municipis de la Provença francesa o del Quebec, regions com la Toscana o ciutats com Porto Alegre o Bangkok.
La directora de la xarxa internacional, Caroline Couret, que va lliurar el diploma d'adhesió als alcaldes, va posar l'èmfasi en la dimensió humana del turisme creatiu: “Cada cop més viatgers demanen barrejar-se amb la gent” per conèixer les tradicions, la història i la manera de fer autòctones. L'Empordanet pot beneficiar-se de manera indirecta de l'oferta de sol i platja dels municipis del litoral, però per situar-se en el mercat es pot especialitzar i diferenciar en les activitats de format més íntim i reduït. Couret va fer una crida a les empreses i comerços del territori a implicar-se en l'oferta d'activitats: “Tothom ha de pensar que té i pot oferir quelcom que interessa al viatger.”
L'acte de presentació del nou segell va servir per llançar el nou web que concentra els paquets turístics, que van encetar l'any passat amb sis itineraris guiats –Peratallada, el poblat ibèric d'Ullastret, Sant Miquel de Cruïlles, el Terracotta Museu de la Bisbal, el nucli antic de Monells i una casa indiana de Corçà–, i que aquest any multipliquen fins a més de 40 possibilitats. També hi incorporen altres visites territorials, com ara al nucli antic d'Ullastret, a la necròpolis medieval de Sant Esteve de Canapost o a les pedreres mil·lenàries dels Clots de Sant Julià. Però el gros de les novetats abunda en l'oferta de natura –pedalades per la plana, excursions a cavall o un vol en globus– i el coneixement de la feina artesanal.
Tallers i tastos
D'altres activitats permeten entrar als espais de treball d'artesans i artistes i ser partícips del procés d'elaboració de les peces a través de visites guiades. Entre les possibilitats hi ha la feina dels brocanters i interioristes de la zona, per decorar una llar amb fesomia empordanesa, orfebreria de plata amb materials de la natura, el Museu del Bonsai de Corçà o diversos establiments que elaboren ceràmica de la Bisbal. I tampoc es descuida el vessant gastronòmic, com ara les visites a la botiga centenària de Galetes Graupera, els productors d'oli de Can Solivera o l'obrador de Recuits Nuri, per veure com s'elabora la recepta artesanal a Ullastret.
L'any passat, el conjunt de propostes va atraure a la zona 1.500 visitants, una xifra que aquest any, malgrat el creixement de les possibilitats, no esperen que creixi més d'un 25% perquè cerquen més la qualitat de cada experiència, amb grups molt reduïts, que no pas la quantitat. Aquest cop també han allargat el calendari pels dos extrems, des d'aquesta Setmana Santa fins al 10 de desembre, en un intent d'afavorir la desestacionalització turística. La programació de les activitats es pot trobar al web, són de pagament –amb preus reduïts o de franc per als menors– i cal inscriure's prèviament per la limitació de places.
A més, restaurants del territori oferiran el menú Escapada Empordà, que inclou un plat amb productes de proximitat, postres locals, vi DO Empordà i vaixella de ceràmica de la Bisbal. Més de 40 establiments s'han adherit a la campanya, entre allotjaments, restaurants i empreses que ofereixen activitats vinculades al turisme.