pagesia
Les vendes de la DO Penedès van créixer un 10% el 2016
L'aposta per la qualitat i les varietats autòctones són els dos principals factors que han influït en aquests bons resultats
Catalunya és el mercat que creix més i en l'exportació, els Estats Units
Els prop de 180 cellers que actualment integren la Denominació d'Origen Penedès, la regió vitivinícola més gran en extensió i producció de Catalunya, tenen aquests dies motius per estar ben contents, ja que les vendes dels seus productes van registrar l'any passat un increment global del 10%. On més creix el consum de DO Penedès és a Catalunya mateix (11,92%), però l'exportació continua sent una part important del pastís i el principal bastió per superar la crisi i fer front a la tímida demanda interior, almenys fins no fa gaire.
Els màxims responsables del Consell Regulador de la DO Penedès, que presideix l'elaborador Josep Maria Albet i Noya, no dubten a apuntar el que consideren el secret del seu èxit: l'aposta pels productes de qualitat i per les varietats autòctones, dos dels principals arguments que la DO Penedès impulsa per intentar posicionar-se amb un valor afegit diferent en el mercat. D'acord amb les últimes dades de vendes, aquest discurs ha fet forat en el mercat interior i exterior, en què el consumidor cada cop busca en el vi més autenticitat i vincle amb el territori d'on prové i que s'elabori a partir de mètodes ecològics i sostenibles.
La DO Penedès ha sabut explotar bé aquests valors i en el mercat internacional s'està posicionant com una de les regions vitivinícoles del món de referència en la implantació de l'agricultura ecològica. Segons les últimes dades de vendes, on el mercat creix més és als Estats Units (9,65%), al continent asiàtic (4,21%), on tots els elaboradors tenen dipositades totes les esperances, i, finalment, Europa, principalment els països nòrdics i centreeuropeus, on les vendes han crescut un tímid 1%.
LES XIFRES
El secret: ecologia i autenticitat
La DO Penedès, tot i ser la regió vitivinícola més gran i de major producció de tot Catalunya (prop de 150.000 hectolitres l'any, segons l'Incavi), ha hagut d'afrontar la darrera dècada una reconversió del producte i del discurs per posicionar-se en el mercat com una referència de qualitat. L'estratègia s'ha basat en dos pilars: la potenciació de les varietats autòctones que transmeten en els vins el caràcter de la terra i l'aposta per l'agricultura ecològica, un dels valors que més aprecia, ara com ara, el consumidor, especialment el de fora. Sota la batuta del president del Consell Regulador i un dels pioners en l'elaboració de vins ecològics, Josep Maria Albet i Noya, la DO Penedès ha iniciat aquest camí amb l'objectiu de ser la primera DO 100% ecològica en tots els seus productes. Mentre amb els vins tranquils el procés de reconversió és més lent i encara predominen els conreus de l'agricultura tradicional, amb els escumosos Clàssic Penedès, que van néixer per diferenciar-se i fer la competència a la DO Cava, la procedència ecològica del raïm és obligatòria.