Economia

TANTXTANT

Eliminant, o construint barreres

El signe dels temps era fins fa poc eliminar barreres al moviment de persones, de mercaderies i de capitals entre els països, però decisions com ara el Brexit o l’aplicació de les promeses de Trump sobre la matèria tenen la traça de poder significar un revés important a aquesta tendència. També a l’Estat espanyol s’estan fent mèrits que van en la mateixa línia. En citarem tres. El primer, de moviment de persones, és la introducció improvisada i precipitada de mesures més estrictes en el control de passaports, que a casa nostra ha afectat el Prat, provocant cues d’escàndol perquè no hi ha ni les màquines ni el personal necessari per a aplicar aquests nous controls. Tot un despropòsit de planificació i de gestió amb dos perjudicats clars: els pobres afectats, d’una banda, i la imatge tercermundista de l’aeroport... i del país. El segon és un clàssic del moviment de mercaderies: els horaris dels punts d’inspecció fronterera al port de Barcelona i a l’aeroport del Prat. Obren cinc dies a la setmana, de 8 a 20 h. Saben quants dies obren els principals ports d’Europa? Doncs set dies a la setmana, 24 hores cada dia. Realment, que l’exportació catalana no pari de créixer malgrat la restricció d’aquest servei de l’Estat té mèrit. El tercer torna a ser de moviment de persones i l’hem descobert fa poc. No hi ha vols directes de Barcelona a Tòquio o a Xangai que sobrevolin Sibèria perquè un acord entre Espanya i Rússia, de fa menys d’un any, estableix que el punt d’entrada i de sortida és Madrid. Hi ha companyies que volarien directament a aquestes destinacions demà mateix en absència de l’acord polític en qüestió, que, ves per on, talla les ales a l’aeroport de Barcelona.

Realment, amb exemples com aquests, es constata que l’economia rutlla malgrat la mala gestió (unes vegades) o la gestió interessada (unes altres) que en fa l’Estat de serveis operatius imprescindibles per a eliminar les barreres entre països.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ECONOMIA

La 70a Fira Agrària de Sant Miquel de Lleida s’apropa als 300 expositors

Lleida
economia

La Xina endarrereix l’edat de jubilació per primer cop des del 1978

barcelona
economia

Un 50% dels participants en els plans d’ocupació, troben feina en sis mesos

Barcelona

El Grup Refrica-Fritecno s’expandeix amb la compra de Frinco

FORNELLS DE LA SELVA
estats units

Els treballadors de Boeing als EUA van a la vaga, la primera en setze anys

barcelona
economia

L’economia catalana creix un 3 % gràcies a la demanda interna

barcelona
economia

El BCE abaixa els tipus un 0,25% per segona vegada aquest any

barcelona

La tercera edició de la iniciativa «Beu-te el museu» uneix dotze cellers i dotze museus

girona

Augment salarial i millors horaris pels 130 empleats d’Autobusos de Lleida

LLEIDA