L’Ecorail del Cardener tanca l’any de la reobertura amb un 80% d’ocupació
Augmenta la flota de ciclorails i s’obté permís per viatjar sobre les vies també en dissabtes i festius
Creix el nombre de turistes de l’àrea metropolitana
L’Ecorail del Cardener ha tancat l’any de la seva reobertura amb una ocupació superior al 80%. En total, han estat 261 les persones que han visitat el pla de Bages pedalant sobre les vies del tren o passejant sobre un trenet en els 17 dies que s’ha pogut fer l’activitat.
Anna Bonvehí, cap de serveis de la Mancomunitat Intermunicipal del Cardener, ha fet una valoració molt positiva de la primera experiència i ha subratllat el fet que han aconseguit augmentar el nombre de visitants que arriben de l’àrea metropolitana de Barcelona: “Durant els primers mesos el perfil dels usuaris eren principalment famílies del Bages, però a mesura que ha anat avançant la temporada i especialment aquest 2017, és notori que l’Ecorail ha traspassat fronteres; ha estat com una taca d’oli.” I hi afegeix: “Ens interessa que vinguin turistes de fora, perquè un dels objectius de l’Ecorail és contribuir al desenvolupament de l’economia local i els visitants que no són del Bages són persones que consumeixen més, que es queden a dinar i a dormir i que pregunten per altres activitats que ofereix la comarca.”
Bonvehí també ha explicat que s’han comprat tres ciclorails més, cosa que permet que ara es puguin absorbir 16 persones per trajecte, que se sumen a les que opten per fer el viatge sense tant desgast físic, ben assegudes en un trenet –14 places– o en un remolc –6 places–. També s’ha aconseguit la reserva de la via del tren més enllà dels diumenges: “Quan hi ha hagut un grup prou nombrós que ho ha sol·licitat hem pogut oferir l’activitat en dissabte i també en dies festius; per exemple, durant la Setmana Santa vam fer viatges els quatre dies.”
Quatre anys després
L’Ecorail, que aprofita les vies del tren entre Callús i Sant Fruitós de Bages per fer-hi circular trenets i bicicletes adaptades –els anomenats ciclorails–, va realitzar la seva darrera temporada el 2012. L’estiu següent, el servei ja no es va reprendre. El tancament va ser resultat de la dissolució dels consorcis turístics a tot Catalunya que aquell any va manar la Diputació de Barcelona amb l’objectiu d’aprimar l’administració, un moviment que va fer que l’Ecorail perdés el capità que el gestionava.
Quatre anys més tard, l’aposta dels ajuntaments de Sant Joan de Vilatorrada, Callús, Súria, Castellnou de Bages, Santpedor, Sant Salvador de Guardiola i Sant Fruitós de Bages ha permès recuperar “una activitat única a l’Estat espanyol” que ara gestiona la Mancomunitat Intermunicipal del Cardener.
LA XIFRA
LA DATA
“L’objectiu és aconseguir l’autofinançament”
Històricament, l’Ecorail ha estat deficitari per les limitacions que té: només es pot circular quan Iberpotash no fa ús de les vies i cada trajecte dura unes tres hores, la qual cosa redueix el nombre de viatges per dia. A més, les temperatures extremes del Bages fa que no funcioni els mesos de més calor o de més fred. L’aposta de la mancomunitat, però, és aconseguir “l’autofinançament”. En aquest primer any, s’ha registrat un dèficit de 3.000 euros, però s’ha de tenir en compte que s’han comprat ciclorails i que es va haver de fer un repàs del material i de les instal·lacions, unes despeses “que el proper any ja no tindrem”. Aquest any l’Ecorail ha tingut el suport del Consell Comarcal, de la Diputació i d’empreses com ara Olis MigJorn, Decathlon i Iberpotash.