Societat
Amplien en 39 els punts de recàrrega de cotxes elèctrics
Són ja 126 les unitats al conjunt d’estacions que hi ha actualment a Catalunya
El govern preveu culminar l’any 2018 la instal·lació de la major part de la infraestructura de recàrrega
Catalunya disposa ja de 126 punts de recàrrega ràpida per a vehicles elèctrics al conjunt del territori, després de la instal·lació dels darrers 39, inclosos en el pla estratègic per al desplegament d’infraestructura de recàrrega per al vehicle elèctric a Catalunya 2016-2019 (Pirvec), i que s’espera que entrin en funcionament en breu. La directora de l’Institut Català d’Energia (Icaen), Assumpta Farran, va assegurar ahir: “L’any que ve tanquem.” De manera que s’espera avançar en gran mesura el pla de desplegament de la infraestructura de recàrrega. L’aportació de la Generalitat a aquest pla ha estat aquest any de més de 514.000 euros i la partida pressupostada per al 2018 és d’1,8 milions, segons va explicar Farran, que va indicar que l’institut ha demanat també un avançament de vora un milió d’euros de la partida prevista per al 2019 per poder accelerar la cobertura. “Calculem que falten tres milions per completar la cobertura”, va dir.
Els punts de recàrrega ràpida permeten disposar d’una autonomia de 120 quilòmetres en 20 minuts. El govern també ha destinat 200.000 euros a ampliar la xarxa de recàrrega accelerada, que permet recàrregues de 120 quilòmetres en una hora. L’Icaen indica que “l’interès demostrat pels ajuntaments fa preveure que es podrà assolir l’objectiu d’arribar a cobrir la recàrrega ràpida cada 50 quilòmetres a finals del 2018”.
Els 39 nous punts se situen en 13 noves estacions de recàrrega ràpida a Tarragona, Figueres i Olot (amb 6 punts cadascuna), i l’Hospitalet de l’Infant, Mont-roig del Camp, Puigcerdà, Montblanc, Vandellòs, el Vendrell i Santa Perpètua de Mogoda (3 punts). A banda, ja hi ha instal·lacions a Barcelona, Reus, Girona, Lleida, Sant Cugat del Vallès, Amposta, Cabrera de Mar i a l’àrea metropolitana de Barcelona.
Gestió dels ajuntaments
La Generalitat s’encarrega d’incentivar i desplegar la instal·lació d’aquestes estacions, però la gestió és a càrrec dels ajuntaments o de les corporacions locals. Amb tot, hi ha zones encara pendents de desplegament, segons va explicar Farran, que va assenyalar les zones de Ponts, Solsona i Viella, entre altres. “No és un tema de diners, amb dos milions d’euros més hauríem pogut tenir un desplegament més gran, però la rigidesa de l’ordre de subvenció no ens ho ha permès”, va dir Farran.
La voluntat és canviar aquest any els paràmetres de la subvenció amb l’objectiu d’arribar a cobrir les zones menys dotades. De fet, el pressupost del 2017 ha prioritzat la cobertura a les zones de mobilitat obligada que es produeixen habitualment dins la mateixa demarcació.
Un únic carnet i ara, al telèfon
Gràcies a un acord entre l’Icaen i els diferents ajuntaments i corporacions locals, actualment tota la xarxa pública de recàrrega ràpida es pot operar amb una única targeta, vàlida per a tots els punts del país. Això evita que els usuaris s’hagin de donar d’alta a tots els ajuntaments on hi ha punts de recàrrega públics i facilita el desplaçament pel territori. A més, s’ha desenvolupat a Sant Cugat del Vallès un pla pilot per estendre arreu del país la validació a través d’una aplicació del telèfon o dispositiu mòbil.
Segons la seva capacitat, els punts de recàrrega poden ser convencionals, semiràpids o ràpids.