Aixecar finançament i consells
Ulule, plataforma de ‘crowdfunding’ de recompensa, s’aferma al nostre mercat
A Ulule, una de les plataformes de crowdfunding de recompensa que més han crescut a Europa i al món, tenen molt clar que una bona idea d’emprenedoria, ja sia en el terreny cultural, social o en la promoció d’un producte, necessita, a banda d’assolir un objectiu de finançament, ser refinada amb els consells dels experts en bastir qualsevol iniciativa emprenedora.
Com explica Marta Antúnez, directora general de la filial espanyola de la plataforma, radicada a Barcelona, “la gent va molt perduda, ens trobem que els emprenedors que venen a nosaltres són molt bons en el que fan, però no tant en tot allò que té a veure amb el crowdfunding, com ara la producció d’un vídeo que relati el projecte i el que té a veure amb l’estratègia de comunicació”. A més, afegeix, “des d’Ulule els ajudem a concretar el projecte, el mínim de finançament que requereix i els empenyem a implicar-se en la campanya, des de la creació d’un espai web a la comunicació amb els mitjans”. També és estratègicament clau fixar uns límits raonables, de 45 a 60 dies, en la durada de les campanyes, per crear l’adequat sentit d’urgència. És important respectar escrupolosament les diverses fases del procés, el que se’n diu els tres cercles del finançament: “Un primer cercle, el dels familiars i amics, una comunitat ja creada; un segon, el dels amics dels amics que arriben al projecte a través de xarxes socials; i un tercer, de gent que no coneix de res la iniciativa i que en tindrà referència a través de premsa i blogs.”
Ulule és vehicle de dos models de finançament: la campanya amb un objectiu de finançament, que fixa els fons necessaris per tirar endavant la iniciativa, i la campanya de prevenda de producte, en què es concreta un nombre mínim d’unitats per vendre perquè surti a compte la producció. “Som una plataforma de recompensa, en què no es pot parlar pròpiament d’inversors, sinó de persones que fan una contribució a canvi d’un servei o producte, amb diferents nivells de recompensa”, explicita Antúnez. Productes com una caixa de cerveses, un llapis per a tauleta tàctil, un àlbum de fotos que relaten la tasca humanitària amb refugiats o serveis com la participació en un taller d’arts al carrer.
“A banda d’uns diners que aixequin el projecte, el crowdfunding ha de servir per donar comunitat, validar un projecte arribant a molta gent”, com diu Marta Antúnez. Ulule aplega una comunitat d’1.647.708 membres i ha finançat 18.856 projectes, amb una recaptació de 85.164.382 euros d’ençà que va començar a ser operativa, el 2010. El 50% dels projectes són de l’àmbit cultural, amb molta importància de la producció de cinema i música; un 25% és social i un altre 25% d’emprenedoria. Un 70% dels projectes de finançament acaben reeixint.
Hi poden cabre projectes modestos, mil euros per produir un curt, o d’una certa volada, 600.000 euros per finançar un llargmetratge. De contribuents, hi ha projectes que en poden assolir uns quants centenars, però alguns, com ha passat amb l’edició d’un còmic, poden arribar als 25.000. El concepte global d’Ulule fa que els projectes siguin internacionalitzables “i que un gadget per analitzar els tanins i l’acidesa del vi pugui tenir contribuents internacionals, igualment com la tasca d’auxili als refugiats que fa Proactiva Open Arms.”
Rescat de refugiats al mar Mediterrani
L’ONG Proactiva Open Arms va recórrer a Ulule per finançar un nou vaixell de rescat i salvament de refugiats al Mediterrani. L’objectiu es va situar en 100.000 euros, ja superats a hores d’ara. Els contribuents poden rebre des d’un certificat de donació, en el cas de les més petites, a àlbums de fotos digitals o videotrucades als membres de l’equip, que els explicaran personalment la seva experiència de salvar vides al Mediterrani. Als contribuents importants se’ls ofereix una visita al vaixell Open Arms al port de Malta. L’ONG ha aconseguit salvar, des que és a la zona, unes 17.000 vides.
Aprendre ràpidament a escriure en tauletes
El projecte Ymagina s’ha posat a prova en més de 150 col·legis de tot Espanya com a mètode de lectoescriptura amb iPad per a una nova generació de nens natius digitals.
Després d’una fase de proves amb una eina fonamental de l’app del mètode, un llapis que afavoreix la precisió en el traç i millora la motricitat fina, és arribat el moment d’afrontar la producció en sèrie d’aquest instrument, i per això cal una inversió iniciat de 8.000 euros. Fins ara, els llapis, en el disseny dels quals hi han participat professors i pediatres, havien estat elaborats de forma artesana, amb impressores 3D.
La cervesa artesanal, ara en llauna al mercat
A mb la recent celebració del seu desè aniversari, Cervesa del Montseny s’enfronta al repte de treure al mercat cerveses artesanes en llauna, i per això necessita 15.000 euros que han de servir per adquirir nova maquinària i adaptar la nau d’envasat, entre altres despeses. Per involucrar els possibles donants, Cervesa del Montseny convida els que vulguin formar part de la comunitat a triar el disseny de llauna que els faci més el pes. Com no podia ser altrament, la recompensa en la major part dels casos consisteix en packs de llaunes, a banda d’obridors, gorres i altres elements de merchandising.