temporada d'esquí
L’esquí enceta temporada amb optimisme i més inversió
La majoria de les onze estacions lleidatanes preveuen obrir entre l’1 i el 5 de desembre, amb la perspectiva de més fred i nevades
L’objectiu és superar la bona temporada passada, tot assolint els 1,3 milions de forfets venuts
Fred, nevades primerenques i una temporada passada que va ser molt bona, fet que ha permès continuar el ritme inversor en la millora de les instal·lacions. Optimisme, doncs, entre les onze estacions d’esquí i altres activitats de neu del Pirineu de Lleida en l’estrena de la nova temporada. Boí Taüll, Espot, Port Ainé i Port del Comte confien a poder obrir aquest divendres. I la resta compten fer-ho el pont de la setmana vinent, sobretot si les previsions de baixada de temperatures i neu per aquest cap de setmana es compleixen.
La temporada passada va ser una de les millors dels últims anys, amb 1.284.000 forfets venuts. El Patronat de Turisme de Lleida confia que aquesta se superaran els 1,3 milions, un 4% més. La temporada és més curta i es preveu que s’acabi el 8 d’abril, perquè la Setmana Santa s’escau aviat, fet que afavorirà la neu en contraposició al turisme de costa. Les estacions han incrementat lleugerament la capacitat dels 81 remuntadors, i ja tenen un domini de 490 quilòmetres en 239 pistes d’alpí i nombrosos circuits de nòrdic. Per aquesta temporada, les estacions han invertit 13,25 milions, xifra que representa el 70% sobre el total dels complexos turístics d’hivern de Catalunya.
Novetats
Amb el canvi climàtic, una de les inversions obligades són els canons per produir neu. Xavier Ubeira, subdirector comercial de Baqueira Beret, va assegurar ahir durant la presentació de la temporada a la Diputació de Lleida: “Cada cop són més importants per aprofitar les finestres de neu i fred. I el cost energètic de produir-ne és menor.” L’estació aranesa ja té el 45% de les pistes produint neu, la qual cosa li assegura neu a 115 quilòmetres d’alpí i, fins i tot, a algunes pistes de nòrdic. Enguany, ha incrementat un 25% el nombre de canons, que ja sumen 1.382. Baqueira Beret obre una pista nova a la cara nord i ha invertit 9 milions en la remodelació de la cafeteria El Bosque. Encara la temporada amb “molta il·lusió, després del millor febrer de la nostra història”.
Port del Comte incorpora canons amb menys consum energètic i usa la biomassa dels boscos per cobrir les pistes i poder esquiar amb sols 10 centímetres de neu. Port Ainé ha invertit 2,3 milions en millores a remuntadors, accessos i canons. Amb dos parcs naturals a tocar dels seus límits, el director d’Espot, Xavier Bigorda, explica: “Hem reforçat visualitzar la vinculació amb els productes de qualitat, amb tastos, i hem senyalitzat zones d’especial protecció de fauna.” L’esquí nòrdic “guanya adeptes, i també les raquetes, perquè són a l’abast de tothom”, remarca el director de Lles de Cerdanya, Ramon Sellés, que estrena un acord amb altres estacions de nòrdic per crear el producte XCircuit.
LA FRASE
LA XIFRA
Menys dies d’esquí i més ingressos
La Diputació de Lleida inverteix enguany 400.000 euros en la campanya de promoció de la neu. Un sector que dona feina a unes deu mil persones, directament i indirectament, al Pirineu de Lleida. “Som un referent en l’àmbit de l’esquí al sud d’Europa, amb 11 estacions i 108 empreses especialitzades”, remarca el president de l’ens, Joan Reñé. “La darrera dècada, els dies d’esquí a Europa han baixat, però els ingressos han augmentat. I a Catalunya l’impacte induït és de 2.890 milions en sis anys”, destaca el director de l’associació catalana d’estacions d’esquí. Al territori, l’impacte econòmic de la darrera temporada va ser de 367 milions. El 40% dels esquiadors que van triar les estacions lleidatanes van ser catalans, madrilenys (21%) o del País Valencià (13%). Sols el 13% venien de fora de la Península, majoritàriament francesos (64%).
Enguany, l’aeroport d’Alguaire estrenarà vols del majorista Quality Travel. Portarà esquiadors al febrer i al març, amb vols els diumenges i dos avions des de diferents ciutats sueques. La Diputació i les estacions continuaran “fent campanyes” perquè altres majoristes “entenguin i coneguin la potencialitat de la nostra oferta”.