El petit comerç compta vianants per poder fixar les estratègies de futur
La Fundació Comerç Ciutadà i la UAB analitzen els fluxos a Tarragona, Olot, Vic, Figueres, Sabadell, Terrassa, Mataró i Granollers
També s’actualitza el cens
La Fundació Comerç Ciutadà, que agrupa les associacions de comerciants del centre de Terrassa, Sabadell, Mataró, Tarragona, Granollers, Figueres, Vic i Olot, ha posat en marxa un Observatori dels Centres Urbans que té com a principal objectiu conèixer i fer un seguiment dels fluxos de vianants a les seves àrees comercials, amb l’objectiu d’analitzar les dades i marcar les estratègies de futur. La presidenta de la Fundació Comerç Ciutadà, Maria Costa, ha explicat: “Els centres comercials tancats tenen tot de dades que nosaltres desconeixíem i que els permeten pensar estratègies de futur.” Dades com ara per quins carrers passa més gent, on s’hi fa més activitat, a quina hora del dia –o de la nit, en el cas de llocs on hi ha bars de copes–, etcètera. Ara, a més, es treballa amb la UAB per anar més enllà i que l’estudi també contingui dades de vendes.
L’estudi, amb les dades recollides l’any 2017 i que ara és a les mans de les diferents entitats de comerciants, ha estat elaborat pel Departament de Geografia de la UAB i, de fet, continua en marxa. Costa ha detallat que la fundació ha comprat dinou comptadors que es van instal·lant en diferents carrers de les vuit ciutats –dues vegades l’any durant tres setmanes a cada ciutat–, ara ja amb la idea de recollir les dades del 2018. Els comptadors, a més, s’instal·len evitant la coincidència amb cap gran esdeveniment ni amb la campanya de Nadal, “per no desvirtuar les dades”.
Les dades generals de les vuit ciutats recollides en l’estudi i que ha fet públiques el Departament d’Empresa i Coneixement del govern català indiquen que els centres urbans de les ciutats monitoritzades ha tingut un volum global de 16,5 milions de vianants, amb una intensitat mitjana diària de 90.564 vianants per al període dels 10 mesos analitzats. Diàriament, els fluxos mostren diferències respecte de les franges horàries; així, els dies feiners presenten major afluència de vianants entre les cinc de la tarda i les nou de la nit, mentre que els caps de setmana és als matins, fins al tancament dels establiments.
L’estudi també s’ha aprofitat per posar al dia el cens d’establiments comercials en aquests espais. Així, s’han monitoritzat 20.565 metres lineals dels 56.043 que sumen les àrees comercials a cel obert d’aquestes vuit poblacions. En aquest espai hi ha 5.172 locals comercials, dels quals el 81,92% estan oberts i un 18,02%, tancats. A més, en els 10 mesos que ha durat l’estudi, la rotació comercial dels locals ha estat del 3,62%.
LES XIFRES
Dades reals sorprenents
La Fundació Comerç Ciutadà no ha fet una presentació formal i única de l’estudi perquè considera que cada ciutat és un món, i vol evitar comparacions “que no porten enlloc amb ciutats tan diferents”. Això sí, les dades reals poden arribar a ser sorprenents, i així, per exemple, en el cas de Terrassa han detectat que una via absolutament estigmatitzada, la Rambla, és la que rep més vianants, això sí, que no hi fan estada. El carrer amb més intensitat de pas i estada és el carrer Major. Una altra sorpresa terrassenca: el carrer Gavatxons té el doble de vianants que el carrer Cremat, quan tots dos són paral·lels i estan situats a la mateixa zona.