opinió
El turisme, important i millorable
Segons les darreres dades oficials publicades per l’Observatori del Mercat de Treball i Model Productiu, el sector turístic tenia al juny uns 461.000 afiliats a la Seguretat Social, això és un 13,5% del total. Es tracta, doncs, d’un sector que mobilitza una gran quantitat de recursos humans en el conjunt d’activitats que inclou, la més important de les quals és la relacionada amb el menjar i beure en restaurants i bars (45%), seguida de lluny per hotels, transports, activitats d’entreteniment i un llarg etcètera.
Em sembla interessant destacar tres trets del perfil dels empleats en aquesta indústria del turisme: hi treballa molt més jovent que en d’altres sectors (26,9% enfront del 17% en el conjunt de l’economia); hi treballen molts més estrangers (24,4% enfront del 13,1%), i hi ha un clar predomini de baixa qualificació (60,3% enfront del 39,1%). Pel que fa als salaris, de mitjana són un 22% inferiors als del conjunt de Catalunya, amb les retribucions més baixes a bars i restaurants.
El sector, tot i ser important, no deixa de ser un més dels puntals en què descansa la diversificada economia catalana. El seu pes dista molt del que té en comunitats molt especialitzades, com ara les Canàries (més del 30% dels seus ocupats) o ses Illes (més del 25%). El sector català també és important per a Espanya atès que aquí hi rebem el 23% dels turistes estrangers i el 22% de la seva despesa.
Tan innegable és que el sector és quantitativament important per a Catalunya i l’Estat, com que hauria de fer un salt qualitatiu: no créixer més en nombre de visitants, ni en recursos emprats i, en canvi, créixer en riquesa generada. I això passa per millores en la qualitat de l’oferta, en preus més alts i en salaris també més alts, en un major respecte pel medi ambient i en una millor convivència amb la població resident.