Valvi Supermercats disposa de 35 botigues i l'objectiu és continuar creixent
El tracte amable, la confiança i l'atenció al client és el valor afegit dels establiments de proximitat
En la reunió general que Valvi va fer el 7 de febrer i en què va reunir els 130 responsables de les botigues, Vidal va parlar de la crisi i del que cal fer per afrontar-la: «Ens esperen un anys durs i diferents.» Les vendes dels supermercats han baixat perquè el consumidor «compra d'una altra manera». La proximitat, segons assegura Vidal, és el principal factor pel qual es mou el consumidor. «I nosaltres som un supermercat de proximitat.» Però també per l'assortiment de productes: «Tenim unes 11.000 referències repartides en les diferents botigues Valvi. I una bona qualitat preu, que també donem.» «I aquest és el nostre valor afegit», «donem confiança», un «tracte amable» i «atenció al client».
Actualment, Valvi Supermercats disposa de 35 botigues, de les quals sis són a la costa i només s'obren a l'estiu: el Port de la Selva, Calella de Palafrugell, Palamós, Lloret de Mar, Pals i una de Llançà. La darrera que es va obrir al públic és la de Besalú, un establiment de 495 metres quadrats de superfície de venda. Amb una facturació de 44,9 milions d'euros el 2009, un 2% menys que l'any anterior, i de cara a aquest any: «Estem esperançats perquè tenim una part dels supermercats a la costa i per tant molt estacionals, i els indicadors per aquest any no són dolents.»
L'any 2009, Valvi supermercats va fer una inversió d'1,8 milions que va destinar principalment a reformar botigues actuals –entre elles la del carrer Joan Maragall– i, en especial, la botiga de l'Estartit, que s'ha fet nova i se n'ha doblat la superfície –té 500 m²–.
Des de l'any 2001, Valvi Supermercats té signat un conveni amb l'empresa Spar. «De reconegut prestigi i qualitat en l'àmbit internacional, és per fer-la la nostra marca pròpia.» «Assegurem així els estàndards de qualitat que demanem a tots els nostres productes», afirma Vidal. En el marc de la distribució internacional, Spar és la cadena de supermercats independents més gran del món. També és la cadena detallista més internacional, amb presència a 34 països repartits per Europa, Àfrica, Àsia, Llatinoamèrica i Austràlia.
PUNTS DE VENDA
Any 2003, la recuperació del nom «Valvi»
L'any 2003, l'empresari gironí Joaquim Vidal va recuperar el nom Valvi per als seus supermercats de les comarques gironines, nom que havia perdut uns anys abans. El 1996, Vidal va fusionar els seus establiments amb Co-Aliment de Granollers, però va perdre el nom quan dos anys més tard en va sortir. Aleshores, Vidal es va quedar amb cinc supermercats que havia mantingut fins aquell moment: el de sant Gregori, el de Platja d'Aro, el de l'Estartit, el de Llançà i el de Calella. El 2001, però, l'empresari va decidir tornar a jugar fort en el sector dels supermercats i va comprar una quinzena d'establiments de la marca Supeco Maxor a les comarques gironines. Aquests establiments juntament amb els que ja tenia en aquell moment van operar amb la marca Fàmila –societat Comercial Precal, SL, propietat el 100 per cent de la Família Vidal–. El 2003, Vidal ja disposava de 24 supermercats Fàmila. Aleshores, en el rànquing del sector de la distribució comercial, Comercial Precal era la segona empresa de les comarques gironines amb capital gironí. En aquell moment, la plantilla de l'empresa era de 240 persones –ara són 314–.
«Valvi és una continuació del concepte de Fàmila. És a dir, l'aposta per mantenir un ampli assortiment de productes sempre adaptats a les necessitats dels clients de cada zona», assegurava Joaquim Vidal en aquell moment i ja manifestava: «Una de les nostres prioritats comporta oferir productes de qualitat produïts a la nostra demarcació.» Per tant, segons ja deia aleshores: «L'especialització de la nostra gamma de productes en funció de les demandes de cada tipus de mercat, juntament amb el tracte directe i personalitzat dels nostres clients són els principals elements que ens diferencien de la nostra competència.»
«Ara es compra diferent»
Joaquim Vidal assegura que Valvi té la tecnologia de primer nivell, disposa de bons proveïdors i una estructura per poder créixer
«No hi ha consum sense confiança, ni confiança si es té por de perdre el lloc de treball, no es poden crear llocs de treball sense inversió empresarial i no hi ha projectes sense crèdit bancari. Això és un peix que es mossega la cua», així va resumir Vidal la crisi econòmica actual als seus treballadors.
28%, de més de 65 anys
Els supermercats tenen un nombre molt elevat de clients que anomenen sèniors, que són les persones més grans de 65 anys. Aquest és un sector que representa el 28 per cent dels clients que hi van a comprar. «Aquest target de client és molt important per a nosaltres i, a més a més, cada vegada creix més perquè la població catalana es va envellint. És un sector que no sol anar a l'hipermercat perquè no s'hi sent a gust, que no sol fer compres gaire grans i que, per tant, fa compres molt sovint, per no dir que va al supermercat cada dia.» «Aquest client valora molt especialment el servei dels nostres treballadors, el tracte amable i la confiança. Valora especialment que els nostres treballadors coneguin qui són», explica Joaquim Vidal.
La baguet, el més venut
El producte estrella de Valvi Supermercats és sens dubte la baguet de 255 grams de Bellsolà. «Pa calent, no n'hi ha cap de dolent», deia «fa molts anys Pere Bellsolà». És un pa que se serveix acabat de fer i que atrau especialment molts clients, especialment els Barcelonins, que compren en les botigues que Valvi té a la costa. La xapata també és un altre dels productes més venuts en aquests supermercats. Li segueixen, segons els responsables de Valvi, la Coca-cola, les cerveses Estrella Dorada, Sant Miguel i Spar i l'aigua Font Vella d'1,5 litres.
I com a productes frescos, els més venuts són les patates, la tomata de branca, la síndria, el plàtan i el meló. Com a productes especials, asseguren: «En tenim molts.» «Intentem tenir productes per atendre tots els nostres clients catalans, però també anglesos, francesos, alemanys que compren en els nostres supermercats.» «Tenim diferents assortits per a diferents clients» i «evidentment, no tenim el mateix a Sant Gregori, a Llançà, a Empuriabrava o a Lloret».