Demanen la fi del ‘top manta’ i de la prostitució de carretera
La Federació d’Hostaleria de les comarques de Girona reclama un nou marc legal que sancioni penalment aquestes activitats durant el Dia Mundial del Turisme
Demanen que se sancionin penalment les dues activitats
Posar fi al top manta i a la prostitució a les carreteres perquè malmeten la imatge del territori. Aquestes són dues de les principals reivindicacions que va fer ahir la Federació d’Hostaleria de les comarques de Girona –que té més de 1.500 empreses federades i onze associacions comarcals–, durant la XV Edició del Dia Mundial del Turisme, que es va celebrar ahir al castell de Biart, a Masarac i que va reunir els màxims representants del sector turístic, de les administracions a la demarcació de Girona –ajuntaments, del govern català i espanyol–, i també de la judicatura i dels cossos policials.
La modificació del marc legal perquè es pugui sancionar penalment, i no només administrativament, aquestes dues activitats que “malmeten la imatge del territori”, va ser una de les demandes d’Antoni Escudero, el president de la Federació. “D’aquesta manera, els jutges i fiscals podrien actuar”, va dir, i hi va afegir: “Cal que ens posem mans a l’obra per posar fi a aquesta xacra.” Però també va reclamar que es posi fi a l’“intrusisme” dels food trucks en temporada alta, ja que, va dir, representen una competència deslleial als establiments de restauració durant l’estiu. Però, a més, el president de la Federació va exigir un cop més que el reclamat baixador del tren d’alta velocitat a l’aeroport de Girona sigui una realitat, que hi hagi més efectius policials durant la temporada forta d’estiu perquè els turistes “se sentin segurs” i, finalment, que s’apliqui el model nòrdic per exigir, com a mínim, un certificat de “professionalitat” a aquells que vulguin obrir negocis.
Aposta per la qualitat
Escudero també va admetre que aquesta temporada ha anat pitjor del que s’esperava, tot i que a la demarcació “hi ha moltes realitats”. Pel president de la Federació, entre les causes que expliquen aquests resultats hi ha, com ja s’ha comentat des de fa dies des del sector, la competència d’altres mercats amb preus més baixos i noves infraestructures com ara Egipte, Turquia o Grècia. Escudero va afirmar que en aquest cas s’ha de competir en qualitat i no en preu, i hi va afegir que la base del turisme gironí és un model de sol i platja, “que és el que porta més turistes”.
El president de la Federació d’Hostaleria va aprofitar el seu discurs per elogiar també la tasca feta per Pere Vila, actual delegat del govern a Girona i expresident de la Diputació i del també exdirector del Patronat de Turisme, Ramon Ramos, “pel desenvolupament de la destinació i del Patronat ” i va secundar una frase del mateix Vila, de defensa d’una “oferta innovadora i de qualitat, mai de baix cost” en l’àmbit del sector turístic.
Aquesta mateixa aposta per un turisme que defugi l’oferta del baix cost també va ser feta pel president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer, que va afirmar que aquesta oferta “no interessa”.
LES FRASES
L’acció promocional TastEmotion, a Barcelona
La XV Edició del Dia Mundial del Turisme va coincidir ahir amb el segon dia en què es va dur a terme a Barcelona l’acció promocional TastEmotion, impulsada pel Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona. TastEmotion és una representació audiovisual i sensorial per presentar la Costa Brava i el Pirineu de Girona, mitjançant un videomapatge (mapping) i un àpat elaborat pel xef del restaurant CasaMar, Quim Casellas, amb una estrella Michelin, i que ja s’ha dut a terme a Londres i París.
Pròximament, TastEmotion està previst que es desplegui a les ciutats de Milà i Munic per incidir en els canals prescriptius i d’intermediació del mercat italià i alemany, respectivament. A Barcelona s’ha presentat l’oferta turística de la Costa Brava i el Pirineu de Girona a representants polítics catalans, periodistes i líders d’opinió, agents de viatges i organitzadors d’esdeveniments de turisme de negocis i luxe de Catalunya. Hi han participat tretze empreses turístiques de la demarcació de Girona. Entre les empreses participants hi ha hagut el PGA Catalunya Resort, Peralada Resort, Sallés Hotels, Mas de Torrent Hotel & Spa, Mas Falgarona Hotel Boutique, Costa Brava Luxury Cars, Lloret Convention Bureau, Evenia Hotels, Gran Hotel Monterrey, Ilunion Hotels, Reunions entre Volcans i Skydive Empuriabrava.
TastEmotions és només una de les 500 accions promocionals que el Patronat de Turisme Costa Brava Pirineu de Girona porta a terme durant aquest any arreu del món.
Una temporada turística més fluixa que l’anterior
La secretària general del Departament d’Empresa i Coneixement, Marta Felip, va coincidir ahir que, “en la primera impressió”, aquest 2018 hi ha hagut “un cert alentiment” de l’afluència turística. La també alcaldessa de Figueres va admetre que la temporada ha estat pitjor que l’anterior, però hi va afegir que les dades no són “dramàtiques” i que, en espera de tancar el mes de setembre, el nombre de pernoctacions registrades entre el gener i el juliol han estat un 3% inferior a les del 2017, que va ser un any “extraordinari“ pel que fa a l’afluència turística. Malgrat això, va indicar que, en el cas dels càmpings i els allotjaments rurals, la tendència ha estat a l’alça.
També va assegurar que, tot i que el nombre de pernoctacions és inferior, això no s’ha traduït en menys ingressos. “Hi ha molts indicadors que es contraposen a aquestes dades”, va dir. Per posar alguns exemples, va avançar que s’espera que el nombre de creueristes als ports de Palamós i Roses s’incrementi un 26%, o que el nombre de passatgers que han passat per l’aeroport de Girona els primers set mesos de l’any també hagi estat superior en un 3,8%.
Així mateix, Felip va destacar que “alentiment” no ha estat només a Girona i a Catalunya, sinó que s’ha donat també en altres punts com ara a les Illes Canàries o a les Illes Balears.
Per això mateix, Felip va descartar que aquest descens hagi tingut a veure amb la situació política a Catalunya.