Economia

Terrats Medical busca el lideratge

La firma catalana és un dels tres fabricants a escala mundial de components protètics per a implantologia dental

Terrats Medical va prendre la decisió de canviar d’estratègia empresarial i l’enfocament de negoci de manera gairebé accidental, ara fa deu anys. “Fèiem peces per a altres i, un dia, un client que ens va demanar un producte per al sector dental ens va fer veure l’oportunitat de negoci. Aquest client, veient la impossibilitat de fer front a la factura, ens va posar en contacte amb qui li havia fet l’encàrrec. En aquell moment vam decidir canviar l’enfocament del negoci, crear marca pròpia, no passar per intermediaris i especialitzar-nos”, explica Roger Terrats, que dirigeix el departament de vendes i operacions de la firma.

“El replantejament de l’empresa és el que ens ha fet créixer. Hem passat de la subcontractació a ser una empresa amb producte propi, certificat ISO per a productes sanitaris, departaments de disseny i comercial, fabricació digitalitzada i vocació exportadora”, comenta en Roger.

En quatre anys, del 2008 al 2012, van fer un gir de 180 graus a l’empresa, centrant-se en la fabricació i comercialització de components protètics per a implantologia dental. “Fem tot allò que és necessari per acabar de vestir l’implant dental i transformar-lo en una dent o un pont que substitueix la peça dental perduda”, explica en Roger.

Van crear DESS (Dental Smart Solutions), la marca pròpia, i es van llançar al mercat. L’empresa està present en 39 països, sobretot en grans mercats, com ara els Estats Units –el seu principal client, ja que disposen del certificat de l’FDA (Food and Drug Administration), que els obre les portes de la comercialització al país–, el Canadà, el Japó, Nova Zelanda, Austràlia i pràcticament tot Europa, sobretot als països nòrdics. Descarten Sud-amèrica i Àfrica: “El rèdit que ens pot donar invertir en aquestes àrees no ens interessa tant com fer-ho on ja som, on el requeriment de qualitat és superior al de preu.”

Grans exportadors.

Amb un creixement anual del 25%, un 10% de la facturació dedicada a la innovació –“no fem menys de tres innovacions patentades l’any”, indica en Jordi, CEO– i una exportació que se situa en el 83,5% de la producció, Terrats Medical és una de les tres empreses d’aquest sector al món que operen a escala global. “Les altres dues són alemanyes. L’una pertany a un fons d’inversió i l’altra forma part d’una multinacional. A les dues, les superem en molts àmbits del negoci”, concreta en Roger. La firma ubicada a Barberà del Vallès és familiar i a hores d’ara està en mans de la tercera generació.

Terrats Medical va néixer al carrer Encarnació, al barri de Gràcia de Barcelona. L’avi Josep fabricava peces de precisió de metall per a la indústria, com ara cargols i vàlvules, entre d’altres, “tot el que es pot fabricar a partir d’una barra de metall”, concreta en Ramon, que dirigeix l’oficina tècnica i l’enginyeria de l’empresa. El creixement de la firma els va fer marxar de Gràcia cap al Poblenou i, d’allà, cap a Montcada i Reixac, on va entrar a dirigir l’empresa la segona generació, el pare Ramon. Hi van ser 33 anys, fins que van moure’s a la nova nau de Barberà del Vallès, un espai lluminós, diàfan, ampli i dotat de tecnologies domòtiques que supera la confortabilitat que s’espera trobar en una planta de producció. Allà es va incorporar de ple la tercera generació d’una nissaga apassionada per la mecànica i l’electrònica.

El titani, element base.

Treballen amb titani i les variacions d’aquest element metàl·lic, entre altres metalls i plàstic tècnics. Asseguren que no és difícil d’obtenir, però és car i té fluctuacions de preu. “El comprem a França o Alemanya, perquè aquí no hi ha distribuïdors”, comenta en Ramon, que explica: “És un material car que té molta demanda, sobretot de la indústria aeronàutica. Com que som un consumidor petit per a ells, i els terminis d’entrega poden arribar a ser de quatre o cinc mesos, el comprem amb un any d’antelació.” N’utilitzen al voltant dels 1.300 quilos anuals per a una producció d’uns 2 milions de peces. Treballen per ser líders del sector en un termini màxim de sis anys. “Som competitius i tenim uns estàndards de qualitat altíssims”, rebla en Roger, convençut que aconseguiran aquesta fita.

TERRATS MEDICAL

Facturació
6 M€
Treballadors
50
Any de fundació
1947
La direcció es fa de manera col·legiada entre els germans, amb els consells puntuals del pare, jubilat però present en el consell d’administració. La quarta generació encara és molt jove, però ja apunta que algun apassionat per la mecànica en sorgirà.

A punt Efident, la nova línia de negoci

Terrats Medical ha iniciat una nova línia de negoci, que desenvoluparà plenament l’any vinent. “Hem començat a fabricar implants, la peça que va directament a l’os”, explica Roger. L’ampliació de les àrees de negoci ha arribat a requeriment d’alguns dels seus clients. “Coneixen la nostra manera de treballar i l’altíssima qualitat dels nostres productes, i ens van animar a iniciar aquesta nova línia”, diu. Han creat una nova marca, Efident, perquè volien “separar bé Dess de la nova línia de negoci. Efident té un target de preu més baix, pel que suposa el seu embalatge i els materials amb què es fabrica, tot i que els estàndards de qualitat és el mateix a les dues”, indiquen els tres germans.

La digitalització és la tercera branca de negoci de l’empresa: “Tenim el flux de producte completament digital, a més de les solucions clàssiques.” El fet que no totes les empreses en disposin, els permet oferir el producte digital adaptat a cada implant. Creen el software i tots els productes paral·lels i els donen d’alta a les plataformes digitals. Una solució claus en mà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.