El Prat podria arribar als 90 milions de passatgers el 2030
La Cambra de Comerç de Barcelona insta a accelerar les inversions previstes
També suggereix optimitzar temps i espai per ampliar la capacitat i la projecció internacional de la infraestructura
“Una estratègia de creixement sostenible i un enfocament equilibrat.” Són les propostes que la Cambra de Comerç de Barcelona ofereix per tal que l’aeroport de Barcelona-el Prat pugui guanyar capacitat i eficàcia en l’horitzó del 2030, moment en què podria assolir els 90 milions de passatgers anuals.
Aquesta quantitat supera de molt la prevista per Aena en el seu pla director per a la principal infraestructura aeroportuària catalana, per a la qual estima un volum de passatgers d’uns 70 milions en la mateixa data. Amb tot, segons Cristian Bardají, responsable d’estudis d’infraestructures de la Cambra, la previsió projectada per Aena quedarà superada l’any 2026 i és per aquest motiu que “cal accelerar les inversions i les obres previstes”, com ara el dic sud, la terminal satèl·lit i altres elements del pla director.
De fet, amb una projecció de creixement “continuista”, el Prat arribarà a una capacitat de més de 81 milions de passatgers, que, amb una visió “optimista”, podrien superar els 107 milions. No obstant això, per Bardají, un horitzó “raonable” situa el volum més plausible al voltant dels 90 milions.
Al marge de les inversions, els experts de la Cambra també veuen necessari reconsiderar aspectes com ara l’estacionalitat de l’aeroport, que té marge de millora en la capacitat disponible, i no tan sols en les èpoques de l’any amb menys tràfic, sinó també en clau horària.
Avaluar diverses configuracions de pistes, donant més ús a la pista llarga, i també ampliar la gamma d’aeronaus, combinant de manera més eficient l’afluència de naus petites, mitjanes i grans per optimitzar l’espai d’enlairament i aterratge, també serien accions encaminades a millorar la capacitat de l’aeroport.
Sostenibilitat
Bardají va parlar del factor de l’impacte acústic que tot plegat podria tenir arran de totes aquestes prolongacions del temps i l’espai disponibles. Tot i que va aclarir que l’aeroport del Prat afecta acústicament al voltant d’uns 4.400 habitants i que aquesta quantitat és relativament baixa en comparació, per exemple, amb les més de 700.000 persones que reben impacte acústic al de Heathrow de Londres (vegeu gràfic), va assenyalar la necessitat de convocar una nova taula de concertació territorial i fer una gestió apropiada del sòl a l’entorn de l’aeroport, especialment en poblacions com ara Gavà i Castelldefels, amb la implicació dels agents clau, com ara la Generalitat, les administracions locals i Aena. Pel tècnic de la Cambra, per evitar qualsevol molèstia per l’ampliació de capacitat de l’aeròdrom, seria important establir restriccions al creixement urbanístic en tota la zona d’influència directa de les operacions aèries.