Emprenedors socials
Pobles amb autoestima
L’Auxi Piñero i el Manuel Guisado han creat una cooperativa que dinamitza municipis amb despoblació mitjançant el turisme d’autocaravanes
Ofereixen més de 350 experiències en petits pobles de tot l’Estat
La majoria de propostes inclouen un espai on pernoctar, així que solucionen el gran problema d’allotjament dels campistes
La barcelonina Auxi Piñero, de 38 anys, i el sevillà Manuel Guisado, de 36, són uns enamorats del món de l’autocaravana. Els encanta perdre’s i arribar a pobles que gairebé ni surten als mapes. “Fa temps que agafàvem carreteres secundàries que ens portaven a llocs preciosos, i tot i que els veïns ens rebien amb els braços oberts, sempre érem els únics visitants”, recorda Piñero. Com poden aquests pobles patir un problema tan greu com la despoblació amb el potencial que tenen?, es preguntava la parella. Van estar donant-hi voltes i van decidir fer alguna cosa per donar-los veu. El resultat és la cooperativa Vanwoow, que acaba d’estrenar la seva plataforma online, des d’on els usuaris poden reservar experiències –tallers, rutes...– que ofereixen pobles de menys de 500 habitants.
A la pràctica, l’oferta actual és majoritàriament de pobles encara més menuts –de menys de 100 habitats– tant de Catalunya com de la resta de l’Estat. L’oferta va sobretot dirigida a persones que viatgen amb autocaravana i furgoneta càmper perquè aquests pobles no acostumen a tenir ni tan sols hostals on allotjar-se, però també hi ha propostes per als visitants que es desplacen amb altres mitjans.
Per donar forma al seu projecte, els dos emprenedors han recorregut el territori mirant què s’hi feia, què s’hi podia fer i com es podia articular l’oferta que ja existia. El resultat inicial són 350 propostes, 150 de les quals es fan a Catalunya. A Araós, a l’Alt Pirineu, una parella que conrea plantes aromàtiques i medicinals vol compartir els seus coneixements amb tothom que hi estigui interessat. Els tallers inclouran rutes senderistes. “Es tracta no només que la gent conegui aquest projecte en concret sinó tot el poble, la interacció amb els veïns és fonamental en totes les propostes”, explica Piñero. Per passar el dia a Castellfollit de Riubregós es pot escollir una experiència de room scape relacionada amb les llegendes d’aquest poble de l’Anoia i a la mateixa comarca, a Argençola, la Gemma i el seu marit, que són pastors, proposen compartir una jornada de feina amb ells. Els visitants no només sabran com és acompanyar el ramat a pasturar sinó totes les activitats que es fan abans i després, ja que dormiran a la granja, en un espai habilitat per a l’autocaravana.
L’opció de dormir
De fet, incloure la possibilitat de pernoctar al poble és una de les claus del projecte. Com explica la cofundadora de la cooperativa, les regulacions de la seva activitat són “antigues” i els campistes tenen molts problemes per trobar lloc on pernoctar. “Nosaltres parlem amb els ajuntaments i els productors locals, i arribem a acords per assegurar als visitants un lloc per dormir còmode i segur; si reserves l’experiències te’l facilitem”, explica.
L’objectiu de Vanwoow és lluitar contra la despoblació rural i destacar el valor del territori. Els emprenedors que hi ha darrere han recorregut molts pobles, i un cop explicada la idea, la resposta dels veïns era idèntica: “Què podem oferir nosaltres, si no tenim res?” “Al trepitjar el terreny –explica Piñero– ens ha sorprès veure tot el que hi ha al nostre voltant i que no només no es potencia, sinó que els mateixos pobles no s’ho creuen.” “Hi ha persones, i aquestes persones fan coses, això ja és molt important, però és que a més després hi ha moltes més coses a fer, com destacar el valor del paisatge, les rutes de senderisme o el patrimoni, el que nosaltres en diem un recorregut 360 graus”, afegeix aquesta llicenciada en turisme i màrqueting. Guisado és ambientòleg i enginyer forestal, i tots dos han compaginat les seves feines amb el projecte mentre li donaven forma. El suport com a “projecte singular Aracoop” que han rebut de la Generalitat, però, els va fer decidir. S’ho van creure, van fer el pas i ja es dediquen al cent per cent a Vanwoow.
Per reforçar la funció social del projecte, Vanwoow s’ha constituït com a cooperativa integral. Els números han de sortir i confien aconseguir l’equilibri financer durant el segon any d’activitat –hauran de vendre 1.000 experiències al mes–, però el que més mou els seus impulsors és l’objectiu de frenar la despoblació dels micropobles i ajudar-los a creure en la seva riquesa i el seu potencial. Ho volen fer involucrant tota la comunitat, i hi ha diferents nivells, des dels socis que només compren una experiència fins als que les proven abans de posar-les al web o els que ajuden a crear-les.