la contra
El ressorgir vitivinícola del Priorat
El prestigiós diari britànic «Financial Times» fa un repàs a l'economia prioratina. En destaca l'enoturisme com a revulsiu de la zona i dedica un ampli reportatge a la DOQ Priorat
El ressorgiment vitivinícola a la comarca del Priorat, amb el fenomen de l'enoturisme com a motor de canvi, centra l'ampli reportatge que el prestigiós diari Financial Times ha publicat recentment tot fent repàs de l'economia prioratina. Inclòs en el suplement especial «Doing business in Catalonia («Fer negocis a Catalunya»), l'article dedicat a la Denominació d'Origen Qualificada Priorat titulat «Wine spirits visitors to a region once in decline» («El vi atrau visitants a una regió antigament en declivi»), el periodista Victor Mallet, entrevista al president Salustià Álvarez. El reporter britànic en destaca al text, com l'enoturisme ha esdevingut un dels grans revulsius de la zona del Priorat, alimentat pel «boom» vitivinícola viscut en els darrers anys i posa de relleu entre altres, la singularitat d'aquesta àrea geogràfica, l'elaboració de vins d'aquesta denominació d'origen, que continua treballant amb mètodes tradicionals, amb la producció del vi a petita escala i seguint unes directrius basades en la qualitat i no en la quantitat. També recau en les característiques tan específiques del territori, el clima i el paisatge del Priorat com a base d'un dels vins més apreciats i que amb la globalització han arribat als mercats de tot el món. Del ressò que en fa el Financial Times en el reportatge sobre la revolució econòmica viscuda al Priorat, –que ha beneficiat no sols el sector del vi, sinó en conjunt l'economia local–, el protagonista del reportatge, en Sal·lustià Álvarez en fa particular anàlisi, hi ho fa des de la percepció que pot haver tingut el reporter britànic visitant «in situ» la comarca –en queda sobtat de la qualitat del paisatge–, una percepció que transmet al lector. Álvarez esmenta que especialment a Gran Bretanya hi ha una saviesa respecte al món del vi molt important, «s'han dedicat a fer un seguiment i en tot moment han sabut exactament a on invertir-hi». Amb els coneixements adquirits i evidenciant que el vi és el pal de paller del Priorat, el reporter britànic, comprova sorprès, que no és tracta d'un territori massificat, que aquests vins es produeixen en una situació molt local, d'iniciatives de gent del país. El que visualitza –segons el president de la DOQ Priorat– i dona a conèixer, més enllà del ressorgir d'una comarca, és un territori particular d'un gran valor pel que fa a l'enoturisme i en ressalta aquest element. La manera d'identificar els vins amb el territori, de fer dels petits cellers ... «A la DOQ portem set anys treballant el projecte «Vins de la vila», relacionat amb lligar els nostres vins amb la gent, el poble i la cultura, i ho fem convençuts de que és la millora forma de donar-se a conèixer als consumidors d'arreu del món, a on la nostra producció arriba al 60%. Hi ha un interès en saber d'on surten els vins, aleshores aquest fet acaba generant un moviment que és l'enoturisme entorn a la cultura del vi. Quan la gent ve i coneix el territori disfruta molts més els vins. Quan això passa, deixa de sorprendre que al Priorat fa 15 anys que elaborem vins pensant en el consumidor final. L'experiència juntament amb les condicions d'una matèria prima molt bona i d'un paisatge de qualitat, ens crea expectatives de futur».