Economia

Una companyia per a tota la vida

SCA Hygiene Products, arrelada a Tarragona, cobreix les necessitats d'una persona des que neix fins que es fa gran

SCA és una companyia global que abarca diversos camps relacionats amb els productes de consum i paper. Atén les necessitats de la higiene personal i produeix tissú, solucions per a l'embalatge, paper per a publicacions i productes derivats de la fusta. A les plantes catalanes instal·lades a la Riba, Sant Joan de Mediona i Puigpelat es fabriquen productes de paper tissú en roll o plegats (paper de cuina, higiènic, tovallons, mocadors i productes per a col·lectivitats i ús industrial) i es comercialitzen productes per a la higiene personal com ara compreses, bolquers, compreses per a la incontinència i protectors íntims. Aquesta versatilitat ha donat a SCA, que el 2009 va facturar a tot el món 10,5 bilions d'euros, el lideratge absolut del mercat espanyol en aquests sectors.

SCA comercialitza marques pròpies –Tena, Tork i Tempo– i produeix per a les grans cadenes de distribució productes de totes les seves línies. Entre els seus clients figuren les marques pròpies de Bon Preu, Caprabo i Sorli Discau. Ara bé, ha estat l'acord estratègic amb Mercadona el que ha marcat un abans i un després en la trajectòria de SCA a Catalunya. L'espectacular creixement des del 2002 de Mercadona, amb l'obertura de 100 supermercats nous cada any, l'ha convertit en el principal client de la companyia, la qual va facturar 439 milions d'euros a tot l'Estat espanyol el 2009. Això va fer que la firma invertís per primer cop des de zero en la construcció d'un centre productiu a Puigpelat, a Tarragona, quan sempre havia crescut a partir de la compra d'estructures empresarials preexistents. De la seu de Puigpelat, la més gran que actualment té la firma a Catalunya, surten 12.500 tones mensuals de paper tissú.

LES DADES

Any de fundació de l'empresa
Es va fundar a Suècia el 1929 i a l'Estat a principis del 1998
Adreça de la seu corporativa
Carretera de Valls a Puigpelat, km 2, 43812 Puigpelat (Tarragona) Tel. 977 03 06 00
Principals directius
Javier Molinos, country manager/director de vendes i màrqueting d'Europa
Joan Peris, José Ramon Iracheta i Albert Segura, directors comercials de les diverses divisions
Toni Mata, cap de planta
Plantilla
674 treballadors a Catalunya
Superfície que ocupa la fàbrica principal
120.000 m² construïts a Puigpelat (Tarragona)
Pàgina web
www.sca.com

LA HISTÒRIA

Expandir-se comprant.
L'estratègia de penetració de la marca sueca als mercats català i espanyol ha estat la d'anar comprant empreses del territori, una política que la firma executa arreu del món. Els orígens a l'Estat es remunten a Manipulados Marpo, una empresa familiar especialitzada en marques de distribució que va iniciar les seves activitats el 1978. SCA va decidir instal·lar-se en territori espanyol el 1998 a partir de la compra del grup Jamago, propietari de Marpo. En els anys posteriors es van portar a terme altres compres: el 1999 van adquirir Panosa, una companyia de Torrelavit i tres anys més tard adquirien Eurotisú a Sant Joan de Mediona, filial espanyola del grup Cartoinvest. L'expansió a l'Estat concloïa el 2006 amb la compra de la canària Mapacasa. Aquesta política els ha permès liderar el mercat espanyol del sector.
JOAN PERIS

«Hem apostat fort per Puigpelat»

Són líders a l'Estat, però encara tenen molt de camp per córrer.
–«El nostre avantatge competitiu és que tenim quatre branques molt sòlides: estem al mercat del tissú, de la higiene íntima femenina, dels bolquers i de la incontinència. El primer és un mercat molt consolidat que creix lentament. El segon és estable, perquè no creix el nombre d'habitants, igual que el mercat dels bolquers, que fa uns anys era molt dinàmic per l'efecte dels nouvinguts i l'alt índex de nadons. El de la incontinència creix a un doble digit. Per créixer hem de prendre quota de mercat a les altres marques.»
–L'envelliment de la població els fa créixer?
–«El fet que hagi augmentat l'esperança de vida fa que puguem tenir aquest segment de clients durant més temps, sobretot pel que té a veure amb la línia de productes per a la incontinència.»
–Tenen tres centres a Catalunya: és una voluntat estratègica?
–«Pensem localment però actuem de manera global: des de Catalunya abastim tota la península ibèrica i part del sud de l'Estat francès i Itàlia.»
–Què els aporta l'obertura del centre de Puigpelat?
–«Hem apostat fort per Puigpelat, arrel del creixement de Mercadona, que és un dels nostres principals clients.»
–Quines sinergies cerquen al territori?
–«Ens involucrem en la societat en què estem instal·lats, no pensem en la deslocalització.»
–Tenen cura del medi ambient?
–«Som la segona companyia més ecològica del món i de les més ètiques. I ho demostrem amb fets que ens avalen.»


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.