Economia

Rieju s'introdueix al sector del vehicle elèctric i potencia el mercat exterior

El descens en la venda de ciclomotors a l'Estat ha fet que el 95% del mercat actual de l'empresa sigui l'exportació

Actualment, Rieju fabrica a la seva indústria de Figueres vuit models bàsics de ciclomotors i motocicletes que es transformen en setanta variants en funció del país. L'empresa, que té filials de distribució a Itàlia i a Anglaterra, exporta els seus vehicles a tot el món, però bàsicament a Europa. A cada país personalitzen les característiques del vehicle adaptant-lo a la legislació vigent o a les característiques físiques i naturals del territori. Als països nòrdics, per exemple, hi exporten vehicles que tenen la roda de darrera més ampla que la davantera per així facilitar la tracció per poder circular amb neu.

Mentre que fa tres anys, l'empresa exportava un 60% de la producció, ara el percentatge de vendes a l'exterior se situa en el 95 per cent. L'any passat va vendre unes 10.000 unitats, amb una disminució del 14% respecte del 2008, que van ser 11.367. El percentatge de baixada es va reduir, però, respecte del 2008, que va ser d'un 35% menys que el 2007. Aquest any es confia mantenir les vendes o fins i tot començar a créixer amb l'augment de comercialització a l'exterior i amb l'aparició de nous productes de l'empresa com els vehicles elèctrics. En els darrers tres exercicis Rieju ha invertit uns 5 milions d'euros en nous productes. I es manté l'objectiu empresarial de treure una o dues novetats cada any.

El vehicle elèctric

L'empresa figuerenca va començar fa dos anys amb les bicicletes elèctriques –actualment en fabriquen 5.000 a l'any– i ben aviat produiran motocicletes. El sector elèctric és una tecnologia en expansió i, segons els responsables de la marca, pot suposar una transformació del mercat a mitjà termini.

LES DADES

Nom
Rieju
Any de creació
1934
Ubicació
Les naus de producció i les oficines es troben en un espai de 7.500 m² situat al carrer Borrassà, 41-45 de Figueres. També disposa de magatzems al barri de la Marca de Figueres, al polígon de Vilamalla i a Granollers. En total, l'empresa ocupa 15.000 m²
Xifra de personal
78 treballadors dels quals un 60% formen part de la producció i la resta a l'administració
Facturació anual
L'any 2009 va ser de 15.000.000 euros
Producció anual
Entre 14.000 i 15.500 motocicletes de mitjana
Plana web
www.riejumoto.com

Bicicletes, motos i un cotxe

L'empresa Rieju va néixer l'any 1932, quan Jaume Riera i Lluís Juanola van associar-se per fabricar recanvis de bicicleta. De la fusió dels dos cognoms va sorgir el nom de la marca. La fàbrica es va muntar al mateix lloc on encara és ara, a l'entrada sud de Figueres. En aquella època, però, quedava als afores de la ciutat. Amb el pas dels anys s'ha anat ampliant fins a ocupar tota una illa urbana. L'any 1942 l'empresa va fer el primer salt qualitatiu quan va començar a fabricar bicicletes i les primeres motos auxiliars. En aquella època hi havien trenta-cinc treballadors i es fabricaven una mitjana de trenta bicicletes a la setmana. A l'Estat espanyol hi havia un centenar de fabricants de motos i, només a Figueres, ja n'hi havia sis. Rieju va fer el primer ciclomotor l'any 1947.

De fet, es tractava d'una bicicleta amb un motor auxiliar francès de 38 cc, amb un cavall de potència i que podia arribar a una velocitat de 40 quilòmetres a l'hora. La fabricació de motos va anar superant les bicicletes i el 1980 l'empresa va optar per dedicar-se només a les motocicletes. Com a anècdota, Rieju també va intentar fabricar cotxes. Va fer un model petit, en forma d'ou, de tres rodes i motor Fiat, al darrera, que va ser presentat a la Fira de Mostres de Barcelona, l'any 1955.

JORDI RIERA

«Voler canviar a l'alça l'edat per portar ciclomotors és un capritx que ja ens ha fet mal»

JOSEP PUIGBERT

Jordi Riera és l'actual responsable executiu de la marca Rieju. És el nét del fundador d'una empresa que, en les gairebé vuit dècades d'existència, ha mantingut el caràcter familiar.

–Rieju té 76 anys d'història. En quin moment va fer el salt qualitatiu fins a situar-se líder en el mercat europeu del segment de ciclomotors i motocicletes de baixa cilindrada?
–«Els anys vuitanta i noranta van ser importants. El canvi fort va ser a partir de la crisis del 1992, que ens va afectar i vam haver de fer algun expedient de regulació. La situació negativa, però, ens va empènyer a entrar al mercat exterior, perquè l'estatal va anar a la baixa i va tardar més que d'altres a recuperar-se. Fins aquell moment només veníem a l'Estat espanyol i enviàvem algun contenidor a Portugal.»
–I ara com ha quedat la situació?
–«Ara el 95% del nostre mercat és a l'exterior i exportem pràcticament a tot Europa. I també a altres continents amb els models de 125 centímetres cúbics, ja que la legislació de molts països no permet conduir amb menys de 18 anys.»
–Com és que l'Estat espanyol només els ocupa un 5% del mercat?
–«A causa de la crisi, que ha fet que se n'hagi ressentit més el mercat local que no l'exterior.»
–Si finalment es modifica la legislació i s'endarrereix als setze anys l'edat per portar ciclomotors a l'Estat espanyol, això pot suposar un cop difícil de digerir per als fabricants.
–«Sí. Això va ser un capritx del director general de Trànsit, perquè el canvi no està argumentat amb raons sòlides. Però fa quinze dies va sortir una resolució unànime signada per tots el grups polítics del Congrés que insta el govern a no canviar la normativa. Al final faran el que voldran, però de moment ja ens ha afectat, perquè hem disminuït les vendes, ja que els concessionaris, preveient que pot haver-hi canvis i per tant, que perdran clients, han reduït els estocs.»
–El perfil dels seus clients són joves de 14 a 18 anys amb motocicletes de cilindrades inferiors. S'han plantejat algun cop fer motos de cubicatge superior?
–«Ja en fem alguna. La de 125 centímetres cúbics la fem des que va haver-hi el canvi de legislació, ja que amb el carnet de cotxe també podies portar aquesta cilindrada. I l'any passat vam començar a fer motos de dos i mig, per si perdíem mercat amb les de 50 centímetres cúbics, i així poder compensar amb altres cilindrades. Les quantitats mai són les mateixes, però. El mercat del ciclomotor és molt gran.»
–Quins són els plans de futur de l'empresa?
–«Una mica recuperar les unitats perdudes en aquests anys de crisi. Ja sigui amb l'obertura de nous mercats, tant pel que fa a països, com també amb més cilindrades i nous models.»
–I la innovació tecnològica cap on va?
–«En els pròxims anys hem d'anar cap al vehicle elèctric. Nosaltres ja hem començat a fer alguna cosa en aquest sentit, tant en bicicleta com en ciclomotor, i tindrem models amb tecnologia elèctrica. Amb les bicicletes oferim vehicles de gamma alta per competir amb els productes que vénen de la Xina i que no sempre s'ajusten a la legislació.»

45 motos diàries

L'empresa Rieju fabrica una mitjana de 45 motos diàries en temporada mitjana, com és ara. A l'estiu la xifra s'incrementa fins a una seixantena de vehicles. Tota la fabricació es fa a Figueres i només el motor, les rodes i alguns components es compren a proveïdors. Els motors són Minarelli, una marca italiana amb què van iniciar la col·laboració a la dècada dels seixanta del segle passat, coincidint amb la necessitat, per raons de mercat, de fabricar ciclomotors que compensessin la baixada de les vendes de motocicletes de baixa cilindrada, especialment la de 175 centímetres cúbics, que vam deixar de ser atractives per al públic. La recent adquisició de Minarelli per part de la multinacional japonesa Yamaha ha obert les possibilitats a l'empresa figuerenca d'accedir a nous productes.

El muntatge dels vehicles a Figueres té una part d'artesanal que s'ha de fer a mà. Per aquest motiu a les dues cadenes de muntatge que actualment estan operatives es fan rotacions dels operaris en el lloc de treball, cada sis mesos. Tots els vehicles, un cop acabats, se sotmeten a exploració en el banc de proves, abans de ser traslladats per camions de l'empresa en els magatzems que Rieju té repartits a la comarca i a Granollers.

El trasllat a Vilamalla

L'empresa Rieju té previst traslladar-se en un futur a uns terrenys que ja ha adquirit al polígon de Vilamalla i que li permetran unificar les instal·lacions de producció i els magatzems que ara té dispersos. L'empresa ocupa tota una illa urbana a Figueres, entre els carrers Borrassà, Pous i Pagès, Nostra Senyora de Montserrat i Nou. Les possibilitats d'expansió en aquest espai ja no hi són i, per això, fa deu anys es va plantejar el trasllat. No van trobar els terrenys adequats fins fa dos anys, que es va posar sobre la taula l'ampliació del polígon de Vilamalla i l'empresa va acceptar portar-hi les instal·lacions. Ara es fa la tramitació dels plans parcials. El canvi d'ubicació, però, implica també la venda dels espais actuals a Figueres i, per això, els responsables de Rieju reconeixen que el trasllat no és proper perquè l'actual conjuntura econòmica no l'afavoreix. Per això no hi ha cap data fixada. L'objectiu és fer-ho per fases i la primera serà la construcció de les naus per unificar els magatzems que ara tenen repartits a la Marca de l'Ham, al polígon de Vilamalla i a Granollers.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.