Rieju s'introdueix al sector del vehicle elèctric i potencia el mercat exterior
El descens en la venda de ciclomotors a l'Estat ha fet que el 95% del mercat actual de l'empresa sigui l'exportació
Actualment, Rieju fabrica a la seva indústria de Figueres vuit models bàsics de ciclomotors i motocicletes que es transformen en setanta variants en funció del país. L'empresa, que té filials de distribució a Itàlia i a Anglaterra, exporta els seus vehicles a tot el món, però bàsicament a Europa. A cada país personalitzen les característiques del vehicle adaptant-lo a la legislació vigent o a les característiques físiques i naturals del territori. Als països nòrdics, per exemple, hi exporten vehicles que tenen la roda de darrera més ampla que la davantera per així facilitar la tracció per poder circular amb neu.
Mentre que fa tres anys, l'empresa exportava un 60% de la producció, ara el percentatge de vendes a l'exterior se situa en el 95 per cent. L'any passat va vendre unes 10.000 unitats, amb una disminució del 14% respecte del 2008, que van ser 11.367. El percentatge de baixada es va reduir, però, respecte del 2008, que va ser d'un 35% menys que el 2007. Aquest any es confia mantenir les vendes o fins i tot començar a créixer amb l'augment de comercialització a l'exterior i amb l'aparició de nous productes de l'empresa com els vehicles elèctrics. En els darrers tres exercicis Rieju ha invertit uns 5 milions d'euros en nous productes. I es manté l'objectiu empresarial de treure una o dues novetats cada any.
El vehicle elèctric
L'empresa figuerenca va començar fa dos anys amb les bicicletes elèctriques –actualment en fabriquen 5.000 a l'any– i ben aviat produiran motocicletes. El sector elèctric és una tecnologia en expansió i, segons els responsables de la marca, pot suposar una transformació del mercat a mitjà termini.
LES DADES
Bicicletes, motos i un cotxe
L'empresa Rieju va néixer l'any 1932, quan Jaume Riera i Lluís Juanola van associar-se per fabricar recanvis de bicicleta. De la fusió dels dos cognoms va sorgir el nom de la marca. La fàbrica es va muntar al mateix lloc on encara és ara, a l'entrada sud de Figueres. En aquella època, però, quedava als afores de la ciutat. Amb el pas dels anys s'ha anat ampliant fins a ocupar tota una illa urbana. L'any 1942 l'empresa va fer el primer salt qualitatiu quan va començar a fabricar bicicletes i les primeres motos auxiliars. En aquella època hi havien trenta-cinc treballadors i es fabricaven una mitjana de trenta bicicletes a la setmana. A l'Estat espanyol hi havia un centenar de fabricants de motos i, només a Figueres, ja n'hi havia sis. Rieju va fer el primer ciclomotor l'any 1947.
De fet, es tractava d'una bicicleta amb un motor auxiliar francès de 38 cc, amb un cavall de potència i que podia arribar a una velocitat de 40 quilòmetres a l'hora. La fabricació de motos va anar superant les bicicletes i el 1980 l'empresa va optar per dedicar-se només a les motocicletes. Com a anècdota, Rieju també va intentar fabricar cotxes. Va fer un model petit, en forma d'ou, de tres rodes i motor Fiat, al darrera, que va ser presentat a la Fira de Mostres de Barcelona, l'any 1955.
«Voler canviar a l'alça l'edat per portar ciclomotors és un capritx que ja ens ha fet mal»
Jordi Riera és l'actual responsable executiu de la marca Rieju. És el nét del fundador d'una empresa que, en les gairebé vuit dècades d'existència, ha mantingut el caràcter familiar.
45 motos diàries
L'empresa Rieju fabrica una mitjana de 45 motos diàries en temporada mitjana, com és ara. A l'estiu la xifra s'incrementa fins a una seixantena de vehicles. Tota la fabricació es fa a Figueres i només el motor, les rodes i alguns components es compren a proveïdors. Els motors són Minarelli, una marca italiana amb què van iniciar la col·laboració a la dècada dels seixanta del segle passat, coincidint amb la necessitat, per raons de mercat, de fabricar ciclomotors que compensessin la baixada de les vendes de motocicletes de baixa cilindrada, especialment la de 175 centímetres cúbics, que vam deixar de ser atractives per al públic. La recent adquisició de Minarelli per part de la multinacional japonesa Yamaha ha obert les possibilitats a l'empresa figuerenca d'accedir a nous productes.
El muntatge dels vehicles a Figueres té una part d'artesanal que s'ha de fer a mà. Per aquest motiu a les dues cadenes de muntatge que actualment estan operatives es fan rotacions dels operaris en el lloc de treball, cada sis mesos. Tots els vehicles, un cop acabats, se sotmeten a exploració en el banc de proves, abans de ser traslladats per camions de l'empresa en els magatzems que Rieju té repartits a la comarca i a Granollers.
El trasllat a Vilamalla
L'empresa Rieju té previst traslladar-se en un futur a uns terrenys que ja ha adquirit al polígon de Vilamalla i que li permetran unificar les instal·lacions de producció i els magatzems que ara té dispersos. L'empresa ocupa tota una illa urbana a Figueres, entre els carrers Borrassà, Pous i Pagès, Nostra Senyora de Montserrat i Nou. Les possibilitats d'expansió en aquest espai ja no hi són i, per això, fa deu anys es va plantejar el trasllat. No van trobar els terrenys adequats fins fa dos anys, que es va posar sobre la taula l'ampliació del polígon de Vilamalla i l'empresa va acceptar portar-hi les instal·lacions. Ara es fa la tramitació dels plans parcials. El canvi d'ubicació, però, implica també la venda dels espais actuals a Figueres i, per això, els responsables de Rieju reconeixen que el trasllat no és proper perquè l'actual conjuntura econòmica no l'afavoreix. Per això no hi ha cap data fixada. L'objectiu és fer-ho per fases i la primera serà la construcció de les naus per unificar els magatzems que ara tenen repartits a la Marca de l'Ham, al polígon de Vilamalla i a Granollers.