El sector de l’automoció exigeix a l’Estat un “pla de xoc” específic per garantir la supervivència
Fabricants, concessionaris, tallers o proveïdors representen el 10% del PIB espanyol i ara estan pràcticament aturats
El sector de l’automoció en el seu conjunt ha exigit al govern espanyol un “pla de xoc” específic amb “mesures urgents” per fer front a la crisi del coronavirus, que ha impactat especialment en un àmbit econòmic que representa el 10% del PIB espanyol i el 9% de l’ocupació.
En un comunicat conjunt, fabricants, concessionaris, tallers o proveïdors parlen del “cessament total de l’activitat productiva i comercial”, cosa que situa al sector en una “situació difícil no només a curt termini, sinó també quan s’aixequin les mesures”.
La restricció de l’activitat ha desplomat la facturació dels tallers un 95% perquè només poden atendre urgències, i ha fet caure prop d’un 70% les matriculacions, xifres que podrien arribar al 90% a l’abril.
Des del sector, asseguren que la crisi econòmica posterior a la pandèmia generarà molta “incertesa” entre els consumidors i les empreses derivada de la seva pròpia “estabilitat econòmica i la seva feina”.
“La temporada turística es dona pràcticament per perduda, amb un impacte devastador per a les empreses de lloguers”, asseguren les associacions en un comunicat conjunt.
Pel que fa a la cadena industrial, també està aturada des del 16 de març, i el sector apunta que encara que es puguin reobrir paulatinament durant el mes d’abril, caldran “mesos per tornar a la plena producció”.
Segons els càlculs del sector, hi ha almenys 350.000 llocs de feina afectats per ERTO a tota Espanya, especialment de fabricants, responsables de components i distribució.
Per això, l’automoció demana mesures de suport “contundents i àgils” per “dinamitzar el mercat i la producció” perquè el sector pugui ajudar a impulsar el conjunt de l’economia.
En concret, demanen que les administracions promoguin la renovació del parc de vehicles i millorin la liquiditat de les empreses, especialment les que són més petites i tenen major risc financer.
També exigeixen “mesures fiscals” per reactivar el mercat, flexibilitat laboral i un impuls per a la inversió i la reconversió cap a la indústria 4.0.
El sector afirma que l’automoció té un “pes específic” molt important en la indústria espanyola i els llocs de feina, i és “clau” per a l’exportació i la balança comercial.
A més, diu, és “fonamental per a la recuperació econòmica pel seu gran efecte tractor sobre multitud d’activitats industrials i de transport”.
La petició està signada, entre d’altres, per Anesdor, ANFAC, Cetraa, Faconauto o Conepa.