Terreny desconegut
El 79% de les oficines del Banc Sabadell estan obertes, però el 56% del personal fa teletreball
Moltes trucades són de dificultats, assenyala una gestora comercial
El sector bancari ha hagut d’adaptar-se a la Covid-19 prenent precaucions i acumulant demandes de particulars, autònoms i petites i mitjanes empreses. Els treballadors es mouen en un terreny desconegut, per l’entorn laboral i per les demandes dels clients. El Banc Sabadell té a la demarcació de Girona el 79% de les oficines obertes (45 de 57), però el 56% dels empleats (187 de 336) fan teletreball, segons dades facilitades per l’entitat.
A la demarcació, el Sabadell té 50 oficines i set locals. Una de les oficines pertany a la xarxa de banca d’empreses, a Girona. En total, hi ha 336 empleats (218 de gestió i 118 d’administració), a banda dels equips de les dues direccions regionals de banca comercial. A banda dels 187 empleats que fan teletreball, n’hi ha 30 de cedits a altres àmbits per necessitats de servei (centre d’atenció telefònica, centre de serveis administratius, etc.), 24 d’absents (baixes i grups de risc) i 103 a les oficines. Aquests últims representen un 30%.
Fa gairebé trenta anys que la gestora comercial Eva Montal treballa al Sabadell, primer a Lloret i des de fa més de dues dècades a Blanes, on l’entitat té una oficina i un local, a la rambla Joaquim Ruyra. L’empleada explica que han viscut l’expansió de l’entitat i fusions, però que mai no s’hauria imaginat trobar-se en aquesta situació. “És una situació en què els mercats van malament, els clients tenen dificultats, hi ha els ERTO (expedients de regulació temporal d’ocupació)... Tot al mateix temps i tot és molt complicat”, explica.
A l’oficina, per torns
Al Sabadell els empleats fan torns i a l’oficina de Blanes, per exemple, la setmana passada hi van treballar dos empleats quan habitualment són “set o vuit”. Han fet tres grups i s’alternen la presència física. “He treballat quinze dies i ara potser me n’estaré quinze a casa, llevat que hagi d’anar al notari [ho va fer dijous i divendres].” Els empleats duen guants i mascaretes i mantenen les distàncies. Entre uns i altres estan molt en contacte per videoconferència.
L’entitat ha incentivat les gestions telemàtiques. “A més, hem posat encara en ús més coses que ja hi eren per fer pagaments a distància i amb seguretat, com ara el Bizum i l’Instant Sabadell.” El banc –explica Montal– s’ajusta a les sol·licituds. “També es poden refinançar pagaments. No és fàcil, però intentes arribar a tothom. La idea és ser-hi. Hem de viure el present [...]. No hi ha cap recepta màgica, però esperem que algun dia ho superarem. Les trucades que reps són de dificultats i intentem ajudar.”
Montal està especialitzada en la gestió per a particulars. N’hi ha que se centren en negocis i empreses, entre altres departaments. Explica que tot l’equip del banc treballa al màxim per atendre les demandes. La gestora considera que “la salut és primordial, però si no hi ha economia, no s’avança”.La Covid-19 ha frustrat la temporada turística per Setmana Santa i podria fer el mateix amb l’estiu. “Aquí a Blanes, tant en l’àmbit empresarial com a les famílies, s’esperava la Setmana Santa [del 6 al 13 d’abril] per començar la temporada, però no ha estat així. És vital que a la gent se l’acompanyi. No és el mateix que estar a l’oficina, però fem el que podem amb l’allau de sol·licituds.”Molts clients van a l’oficina protegits. “Ara cada cop en venen menys i només atenem les coses essencials”, explica l’empleada del Sabadell, que diu que han fet milers de trucades per saber què necessita el client. Explica que fa el mateix horari que si anés a l’oficina. “Em connecto a les vuit i a les nou ja tenim el flaix Covid-19, en què ens donen les novetats de cada dia en finançament o en préstecs ICO i ens diuen el que hem de fer.”Molta gent s’ha quedat sense feina o s’ha vist afectada per un ERTO. I hi ha una moratòria per pagar hipoteques. “L’Estat et dona la possibilitat de demanar-la, però hi ha molts requisits.” Això ha fet que el Sabadell hagi introduït un préstec en el cas que el client estigui afectat per un ERTO. “Si no pots pagar una quota, el banc et dona un préstec, t’agrupa sis quotes i ho pots pagar en cinc anys al 0% [d’interès]. I si es normalitza, ho podrà pagar [abans].”