Hotelers a Roses des d'abans de la guerra
El Grup Terrassa celebra aquest any 2010 el 75è aniversari de la fundació de l'hotel, símbol del negoci familiar
Norat Gotanegra i Vila, fill del fundador casat amb Mercè Portell, va agafar les regnes de l'hotel Terraza el 1966. Li va tocar viure el boom del turisme a la Costa Brava i va fer créixer el negoci fins a la seva mort sobtada el 1995. Des del 1995, la seva esposa i els seus quatre fills es fan càrrec de l'empresa. Els patidors de la malastrugança de la tercera generació d'empresaris catalans han de saber que la quarta generació ja hi ha començat a col·laborar des de baix; perquè els Gotanegra, per amos que siguin, van aprendre que el pare i l'avi, quan havien de netejar la fossa sèptica, els primers a emmerdar-se eren ells. «El programa d'actes dels 75 anys són per rememorar la història de l'avi i el pare, que hi van deixar la vida, no tan una campanya de màrqueting».
Empresa de serveis
«L'èxit de la casa és que la posada al dia ha estat constant.» «Volem ser més que una empresa que dóna menjar i dormir: som una empresa de serveis. Si un client té la roda de la bici o del cotxe rebentada li arreglem encara que sigui diumenge.»
Cada any, quan es tanca la temporada ja hi ha la reforma prevista per a la següent: tecnològica, infraestructures i serveis.
El 50è aniversari va ser un gran avanç per al Terrassa: el 1985 van tenir el primer sistema informàtic: van invertir-hi 6 milions de pessetes. Van passar de fer-ho tot manual, a la màquina. El 1985 també van posar l'aire condicionat a totes les habitacions. El 2004 va ser el de l'spa, que ara ja han reformat. I el 2010 ha estat el dels televisors nous, de les pantalles planes a totes les habitacions, preparats per interactuar entre la recepció i el client. El 1990 va néixer el grup, amb la incorporació del càmping Salatà; en deu anys ha passat d'1,3 hectàrees a les 4 ha actuals. «La idea és situar-te el màxim de bé i ser punta de llança a cada segment; el nostre lema és innovar.» Per això, volen convertir el càmping en un resort, en una ciutat de vacances, per la qual cosa ja han demanat llicència per construir una zona poliesportiva i l'spa al càmping.
A part, tenen dues empreses d'apartaments: una a Roses i una altra a Figueres, Són conceptes diferents: a Roses, pensat per a les vacances, amb estades mínimes de dues nits. A Figueres, per a estades de negocis, d'una setmana, com a mínim. El concepte de Figueres, segons explica Miquel Gotanegra, és el lloguer a la carta: «Quan hi arribes tot és a punt, hi ha de tot. Serveix per al que no vol ser a cap hotel i per al que no vol dur la casa a l'esquena.»
La cuina d'en Norat i el menú del 75è aniversari
Com un negoci autònom, a l'hotel Terrassa hi ha el restaurant La Cuina d'En Norat, de cuina tradicional revisada, que porta en Toni Gotanegra. És hereu de l'establiment que va obrir el fundador, el 1935, de l'hotel Terraza. Fins a l'edició del 1955 de la Guía de la Costa Brava, Josep Pla parlava de Norat Gotanegra Marcó, el fundador: «En Rosas, Hotel Marisol..., Hotel Marina..., Hotel la Terraza, sobre la carretera de Figueras. Excelente cocina cuando el propietario quiere o está de humor...»
L'avi Norat havia estat a París i a l'Argentina i coneixia bé la cuina internacional, els quaderns d'Auguste Escoffier, un dels més grans cuiners de tots els temps. Va tornar a Roses amb uns coneixements i una tècnica enormes. I hi va posar un viver de llagostes: llagosta a l'americana, pollastre i llagosta. Des d'aquest mes de juny fins al mes de desembre, a l'hotel Terraza proposen el menú degustació del 75è aniversari, un homenatge a l'avi Norat. Un viatge a la cuina d'abans de la guerra: crema de pèsols; entrants amb anxoves de Roses –elaborades amb sal, pebre i farigola–, gambetes i altres requisits, el pollastre i llagosta, un sorbet i un panqueque de banana i poma, un plat que l'avi Norat va dur de l'Argentina, un plat estrella de l'hotel Terrassa d'abans. Els vins seran de la DO Empordà. Per a l'aperitiu, cava d'Oliveda Brut Nature Reserva, envasat en una edició especial numerada amb una xapa del 75è aniversari i una foto antiga de l'hotel. Per al primer plat, el Mareny, un blanc que Espelt ha elaborat amb muscat i sauvignon blanc d'una vinya de Roses. Per al pollastre i llagosta, el Furot Reserva, que Oliveda elabora amb vinyes velles de garnatxa, merlot i cabernet sauvignon, de Vilamaniscle. Per a les postres, el garnatxa de Sínols, que Empordàlia elabora amb lledoner roig.
«Res no és tancat ni sabut»
El negoci de la restauració a l'hotel Terraza de Roses ha passat per diverses etapes. Ha estat pioner a obrir camins i a tancar-los. Van tenir bufet i grill abans que ningú i ho van eliminar els primers, quan ja no els distingia de la competència. Van fer banquets molts anys, s'ho van deixar córrer, però fa un parell d'anys van crear una divisió de servei d'àpats en el grup. Miquel Gotanegra alerta que recuperar i eliminar serveis no és cap contradicció: «Res no és tancat ni sabut.» «La vie est ondoyante», va escriure Montaigne. Tot marxa, tot torna, com un pèndol. Lluiten per ser sempre diferents; per tenir un tret diferencial.
La competència espia
Al Grup Terrassa donen molta importància a la xarxa cibernètica. Tenen el web classificat per temes i els menús del restaurant o les ofertes de l'hotel sempre al dia; tenen una persona dedicada només a actualitzar permanentment els continguts dels quatre webs. «Creiem en les noves tecnologies per difondre la informació. Actualitzem els serveis de la informació al màxim. El 2009 els nostres webs van rebre 400.000 visites. Només a través de les noves tecnologies pots arribar a 400.000 persones en un any; era molt complicat enviar cartes a 400.000 persones. El 25% de les visites que reben el nostre web són de la competència.»
Miquel Gotanegra ressalta que a Booking, el principal portal de reserves del món, amb els millors preus i la millor relació entre qualitat i preu, els establiments del Grup Terrassa hi tenen bons comentaris i obtenen una puntuació de 8,4, amb 123 comentaris, el 8 de juny del 2010.
LA FITXA
D'hotelet a hotelàs
«Si l'avi i el pare veiessin que hi ha un responsable de comunicació, un centre de spa de 600 metres quadrats, la recollida personalitzada a l'aeroport de Girona o anar a servir el casament a casa del client, dirien que això no té res a veure amb un hotel», afirma Miquel Gotanegra, director del Grup Terrassa. A a més, sis anys després d'haver entrat en funcionament, l'spa s'ha tornat a reformar. Aquesta temporada s'hi ha incorporat una cabina doble per a massatges en parella, a més de la cabina exterior de massatges amb zona exterior i de massatges a la posta del sol. Per adobar-ho, el càmping Salatà disposa de l'ISO 14.001 i altres distintius de qualitat ambiental. Ara per ara treballen per obtenir el de l'Instituto de Calidad Turística de España. Aquests distintius els interessen perquè els obliguen a tenir una qualitat alta, ja que els protocols i els seguiments forcen a mantenir un nivell alt de qualitat.