Empreses

Refisa obrirà plantes a Sèrbia, Rússia i Algèria d'aquí a pocs mesos

La firma lleidatana fabrica cabines i peces amb materials avançats per al sector del ferrocarril

En els gairebé 30 anys de Refisa –fou fundada el 1987- el 2016 esdevé l'any del salt definitiu als mercats internacionals: l'empresa lleidatana de compòsits (aliatge de resines i fibres sintètiques) té previst, durant els pròxims mesos, obrir filials a Sèrbia, Rússia i Algèria, que s'afegiran a la que opera des de Xile.

El projecte que es troba en una fase més avançada és el de Refisa Balkan, que cap al novembre començarà des de Priboj, a Sèrbia. Com explica el director tècnic de la firma, Jaume Casals, “el nostre objectiu és reproduir Refisa allà, i alhora que aprofitem uns costos laborals més baixos, tindrem una ubicació estratègica per servir els diversos mercats de l'est europeu i de les exrepúbliques soviètiques”. A Xile ja funciona Traencar, constituïda amb un soci local i que fabrica a partir de l'enginyeria de Refisa. En gairebé 30 anys d'activitat, la firma s'ha consolidat com a proveïdors de grans noms del ferroviari –amb els quals és present als mercats internacionals- com Caf, Renfe, Alstom, Talgo, AnsaldoBreda (Hitachi)... per al disseny de les cabines frontals dels trens o els carenats del sostre del tren, peces especialment delicades, en què s'aprofiten totes les propietats de solidesa i lleugeresa del compòsit, que de mica en mica ha anat substituint els recobriments d'acer. Amb les noves plantes constituïdes, Refisa també vol abastar el mercat més barat de peces com a revestiments de finestra, muntants de porta i seients. A més, en els països de l'est d'Europa “volem aprofitar que volen posar al dia la seva indústria ferroviària, tot adoptant la transferència tecnològica de l'Europa Occidental.”

Refisa participa en projectes tan emblemàtics com el TAV de Talgo per a la línia Medina-La Meca, a Aràbia Saudita, o els metros de Santo Domingo (República Dominicana); Panamà; Guadalajara (Mèxic); Luxemburg i Saint Etienne (França). Al mercat espanyol, fa el disseny del frontal del Talgo EMU de mitjana distància, que presentarà el prototipus a final d'any. Refisa s'aboca gairebé totalment al negoci ferroviari, tot i que cerca la diversificació a través de les seves divisions Wallnet, que dissenya revestiments sanitaris per a escorxadors, forns de pa i altres instal·lacions de la indústria alimentària, i Custom Plastic, que vol endinsar l'empresa a l'univers de l'interiorisme.

Guanyar més superfície industrial

Refisa, una empresa que el 1987 era una auxiliar de Tallers Rocafort, empresa dedicada al ferroviari, actualment ocupa al polígon del Segre, a Lleida, 5.500 metres quadrats en dos emplaçaments, on dóna feina a 130 persones. L'empresa propietat de Jordi Salud es proposa unificar les factories en un centre més gran, que arribaria als 8.000 m². Per això, la firma lleidatana cerca possibles socis industrials per tal de reforçar el creixement.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia