Empreses
MartiDerm explora el món
L'empresa de cosmètica preveu duplicar la facturació en cinc anys i que les exportacions arribin al 30% del negoci
Acaba d'inaugurar una altra nau de més de 7.000 m² a Cervelló, on té la producció i la recerca
Atresoren en una petita agenda de cuir marró les fórmules magistrals que el farmacèutic Josep Martí Tor va recapitular i facilitar als dermatòlegs de Barcelona amb els quals tenia més confiança. La història de MartiDerm, empresa de dermocosmètica catalana amb seu a Cervelló, comença l'any 1952 amb una farmàcia a Aragó amb Nàpols i un farmacèutic a qui li apassionava més la investigació que la dispensació de medicines. L'empresa, però, la van crear els fills del farmacèutic l'any 1997 i en la seva cartera només figuraven llavors tres productes: les cèlebres ampolles antiedat, que encara ara són un èxit de vendes, una crema de dia i una crema de nit.
Actualment, el catàleg de la companyia està integrat per una seixantena de productes dividits en famílies diverses: antiedat (“nosaltres ens estimem més dir-li proaging”, explica Montse Martí, directora de desenvolupament corporatiu), despigmentant, línia capil·lar d'anticaiguda, antiacné, tractament de neteja i skinrepair, aquesta última més adreçada al metge o prescriptor.
L'empresa ha posat en marxa un pla de creixement que vol duplicar la facturació en 5 anys i arribar als 30 milions d'euros l'any 2020. Montse Martí explica que “l'objectiu per al 2020 és tenir la marca instal·lada a nivell internacional”. L'empresa exporta actualment el 8% i d'aquí a cinc anys espera que el percentatge arribi al 28% o al 30% de la facturació. “Els mercats que hem obert més recentment són Colòmbia, Guatemala i la República Dominicana, i al 2020 volem ser presents a un mínim de 40 països”, assegura Martí. Actualment, l'empresa és arreu de l'Estat espanyol (les vendes a Catalunya representen el 20%) i té presència també a França, Portugal, la Xina, Mèxic, Corea del Nord i Turquia. “La internacionalització la vam començar de manera molt tímida fa sis o set anys i vam començar amb França, un mercat molt consolidat i bressol del cosmètic, del qual vam aprendre molt”, explica Martí, que també és presidenta del Beauty Cluster Barcelona des del febrer d'enguany.
L'empresa va tancar l'exercici del 2015 amb 13 milions d'euros de facturació i tancarà el 2016 amb unes vendes de 17 milions. Per al 2020, l'objectiu se situa en els 39 milions d'euros, segons Martí.
Segons Montse Martí, MartiDerm ha experimentat una taxa de creixement anual compost (CAGR) del 27% en els últims 10 anys: “Durant els anys de crisi vam registrar augments del 25-35%. Som una empresa petita però valenta: la nostra aposta va ser invertir en innovar creant noves categories de producte, en mostra de producte i en formació en el canal farmàcia”. “En comptes d'acovardir-nos durant la crisi, vam seguir invertint i vam guanyar quota de mercat fins arribar al número 6 del rànquing”, explica Martí.
Tot i que basen el seu negoci en el creixement orgànic, l'empresa no descarta l'adquisició de petites companyies a nivell local que els permeti créixer en mercats en els quals no són presents, però el que sí que descarten és ser absorbits o comprats per empreses majors. “Ara ja estem jugant en una altra divisió”, explica Martí, qui competeix amb grans multinacionals sense oblidar que els seus orígens van ser la farmàcia, l'esperit investigador i la formulació.