Sensefields controlarà el trànsit i els taxis de l'aeroport del Prat
La proveïdora de tecnologia per controlar la circulació ja fa el 80% del negoci en els mercats globals
Sensefields, la proveïdora de sistemes intel·ligents per gestionar el trànsit s'ha embarcat en el projecte de tenir cura del comportament del trànsit i els moviments de la flota de taxis a l'aeroport del Prat. Així mateix, continua vent en popa en la singladura als mercats globals, amb projectes com el de l'Autopista Central de Xile, on la seva tecnologia funciona com a sistema preventiu d'accidents.
La tecnologia de Sensefields es basa en sistemes de magnetòmetres sense fils que s'instal·len a les carreteres, autopistes i zones urbanes. Els sensors, instal·lats en posicions estratègiques, compten, classifiquen i mesuren la velocitat dels vehicles amb un processament de la informació que es fa de manera local i que, un cop enviat a un centre de control, permet regular els semàfors per donar més fluïdesa a la circulació de vehicles.
Com explica Juan Campos, director de Projectes de l'empresa, Sensefields treballa en tres mercats, “un d'interurbà, que abasta peatge i aforaments; urbà, de regulació semafòrica i equipament de senyals i la gestió de pàrquings. Totes tres línies estan treballant molt bé.” Campos destaca que la seva empresa, que en els mercats on opera només té un competidor clar, té com a element diferencial que “no subcontracta res: tot és nostre, des de l'algorítimia fins a les caixes dels sensors.” És un tret que crida l'atenció de molts clients, grans plataformes, que utilitzen els seus serveis precisament per aquesta capacitat de tancar el cercle.
Amb presència a 18 països, i delegacions a Medellín (Colòmbia), Singapur i Mèxic DF, fins al 80% del volum del negoci de l'empresa es factura als mercats exteriors, que ara puja al milió i mig d'euros. A banda del projecte de l'Autopista Central de Santiago de Xile, que permet recomanar velocitats “aigües amunt” per prevenir accidents, n'hi ha d'altres prou interessants com el monitoratge del trànsit de la capital colombiana, Bogotà, que ha consistit en la instal·lació de sensors a les set cruïlles principals de la ciutat, amb la collita d'informació de 150.000 vehicles per intersecció i dia, amb la previsió que en una segona fase s'instal·lin més dispositius, per controlar 32 cruïlles. A Àsia, hi trobaríem el projecte de gestió de cinc pàrquings a Taiwan. Juan Campos reconeix que el mercat asiàtic és especialment interessant per a l'empresa, talment com el dels EUA, on l'empresa catalana ja ha introduït els seus equips, a diversos punts de l'estat de Califòrnia, i Dubai, on la tecnologia de Sensefields ja ha deixat petja.
La recerca de Sensefields no té aturador, i les seves instal·lacions ja incorporen sensors que recullen dades ambientals, de contaminació acústica o gasos d'efecte hivernacle (CO2, Nox o particúles). Un exemple d'aquestes instal·lacions el podem trobar a Mèxic, a la ciutat de Puebla. Pel vincle amb Torrot, Sensefields també està treballant en la interconnectivitat entre infraestructura de processament de dades i vehicle elèctric. Com diu Campos, “amb la moto, els sensors poden oferir dades que permeten saber fins a quin punt està congestionada la via.”
Fer fluir el trànsit a la Rambla i mesurar el de les Glòries
Tot i el seu tarannà global, Sensefields té molt present el mercat local. L'encàrrec d'Aena de monitorar la gestió del trànsit, i de la circulació de taxis a l'aeroport del Prat, en un projecte valorat en 150.000 euros, és una mostra d'una ja notable trajectòria al país. La ciutat de Barcelona ja ha estat un camp de proves preferent, amb el monitoratge del trànsit a Gran Via, les Corts o les Glòries, on els sensors fan la fotografia del trànsit abans, durant i després de les seves obres. Un altre projecte és el de descongestionar el trànsit a la Rambla: quan els sensors detecten que un vehicle supera la velocitat de 30 km/h, el semàfor se li posa automàticament vermell.