Moià treu suc dels drons per oferir la tecnologia del futur
La indústria de les aeronaus no tripulades ofereix cada cop més solucions a empreses i administracions
La moianesa Catuav ha fet vols per detectar des d'abocaments il·legals fins a mines antipersones, a Bòsnia
S'han fet vols per detectar plagues o per estudiar la contaminació
La indústria de les aeronaus no tripulades (UAV) ofereix cada cop més aplicacions i solucions a empreses i administracions públiques. I d'això en saben molt a Moià, el municipi català que lidera la tecnologia a Catalunya gràcies a l'empenta de Jordi Santacana, un barceloní establert al Moianès que va saber copsar “les condicions meteorològiques úniques” que ofereix la comarca per fer-hi néixer i créixer l'empresa Catuav, propietària de Barcelona Drone Center, una base capdavantera que recentment ha estat escollida per l'Agència Espacial Europea com a banc de proves perquè les empreses emergents que estan sota el seu paraigua hi testin els seus prototips (vegeu l'edició del 16 de desembre).
Tot i que Catuav es va fundar el 2000, no va ser fins al 2003 que la branca empresarial dedicada a l'aviació no tripulada va passar a un primeríssim pla, amb el màxim desenvolupament d'una tecnologia feta per ells mateixos. Repassar els projectes que ha liderat la firma des d'aleshores és adonar-se de les múltiples aplicacions que aquests petits avions poden tenir en mil i una situacions. El mateix Santacana en va esmentar unes quantes el dia que l'Agència Espacial Europea va aterrar a Moià per firmar l'acord. L'empresa ofereix serveis d'observació aèria i de teledetecció, “una eina que ha demostrat ser potent i flexible per obtenir imatges aèries d'alta resolució a baix cost”. La tecnologia dóna, a més, “una solució integral al client, des de l'operació dels UAV fins al processament de les imatges, que dóna resposta a un ampli ventall de necessitats d'observació i adquisició de dades. Els nostres clients reben les imatges adquirides i les dades d'interès obtingudes sense haver-se de preocupar del seu processament”.
Entre els projectes hi trobem vols per fer termografies aèries, unes imatges que es poden fer servir en la detecció d'incendis o en estudis d'eficiència energètica. L'empresa també ha fet vols de prospeccions arqueològiques, o ortofotos nocturnes per gestionar l'enllumenat d'una població o per estudiar la contaminació lumínica.
Al terratrèmol de Llorca
Entre els encàrrecs que criden més l'atenció n'hi ha un de l'Agència Catalana de l'Aigua que va permetre detectar l'abocament il·legal que estava fent una indústria. Catuav també es va desplaçar d'urgència a Llorca el 2011 per avaluar els efectes del terratrèmol. El primer vol es va fer 42 hores després del sisme i va permetre generar una ortofoto d'alta resolució de les zones més afectades. El mateix dia es van fer tres vols més per quantificar el nivell d'afectació de cada barri.La Comunitat de Madrid també va confiar en Catuav per controlar les subvencions agràries. I el 2009 l'empresa moianesa va analitzar els efectes de la ventada de Sant Boi de Llobregat. També ha estudiat plagues sobre pinedes o els efectes d'una pedregada sobre la vinya a Artés. En l'àmbit internacional, la firma és coneguda pels vols a Hadzici, a Bòsnia i Hercegovina, una zona que conté encara una alta densitat de mines enterrades procedents del conflicte que va afectar el país entre el 1992 i el 1995. Els vols, fets el 2011, van despertar un gran interès entre les autoritats civils i militars, que van poder accelerar les tasques de retirada de mines.
Tal com diu Santacana, les possibilitats són infinites. Fins i tot “ja hi ha una televisió (BTV i Mediapro) que està oferint carreres de drons, com un Scalextrix; podria ser l'esport del futur”.
LA XIFRA
LA FRASE
Fins a Lió amb un avió de fusta autofabricat
La passió de Jordi Santacana pels avions li ve de petit. El dia que va segellar l'acord amb l'Agència Espacial Europea va explicar que el seu pare, enginyer electrònic, ja va inventar un sistema de pilotatge propi, i va relatar com ell mateix va fabricar un avió de fusta que va ser capaç de volar fins a Lió. Pilot i instructor de vol, el 1995 va obrir la primera botiga en línia d'accessoris per a aviació esportiva i el 2000 va fundar Catuav, una de les empreses més antigues d'Europa dedicada a l'explotació comercial de serveis basats en tecnologia dron pròpia, amb premis internacionals. Dirigeix el BCN Drone Center, un centre de proves que disposa d'espai aeri propi, edifici bioclimàtic i 14 hectàrees de terreny. La infraestructura és una de les deu que hi ha al món dedicades exclusivament a proves de drons per a ús civil.