Economia

Sorli aporta innovació a la botiga de proximitat

L'empresa catalana de distribució també actualitza els seus supermercats i amplia l'assortiment per oferir més escalabilitat de preus i arribar a més consumidors

La fruita, el peix, la carn, la xarcuteria i el pa són els pesos pesants de la marca

Sorli Discau supermercats –ara Sorli– són propietat de Superficies de Alimentación, una empresa familiar de capital 100% català, que gairebé un segle després de la seva fundació ha esdevingut una empresa diversificada, propietària de 114 supermercats, 13 botigues de proximitat, 3 benzineres, 2 centres esportius, un restaurant, cafeteries i un centre comercial exclusiu, Sorli Emocions, que inclou un hotel de quatre estrelles.

El maig de l'any passat van decidir repensar el model dels supermercats i les botigues de proximitat, una remodelació que afecta fins i tot el logotip i el nom de la marca, que inicia la nova era com a Sorli, per als supermercats, i Nyam, per a les botigues, amb una inversió total de 27,5 milions d'euros: 24 milions per als supermercats, que aniran enllestint gradualment durant sis anys, i de 3,5 milions per a les botigues Nyam, que veurem reformades en dos anys.

La nova botiga de proximitat que proposa Sorli –espais entre 100 i 400 m², tots ubicats a la ciutat de Barcelona– fuig de qualsevol concepte que la distribució ha posat fins ara al mercat. La nova proposta trenca motlles fins i tot en la il·luminació –molt càlida–, el disseny –la utilització de caixes de fusta per a la fruita i la verdura– i l'organització de l'assortiment. “Els productes de les Nyam estan distribuïts de manera que el client no hagi de perdre temps si el que busca és fer un àpat complet i ràpid”, explica Josep Figueras, director general de Sorli. De les Nyam pots sortir amb tot a punt per menjar al moment, des del plat escalfat en el microones que ofereix la botiga fins a la beguda, passant per la fruita i el pa acabat de fer. Fins i tot, les Nyam disposen de màquina de cafès i d'un banc a l'exterior per menjar allà mateix.

Les Nyam estan preparades per a les exigències del nou consumidor, però també tenen en compte el client de tota la vida: les compres es duen a domicili amb un càrrec, sempre que no es tracti d'una persona gran, amb mobilitat reduïda o d'embarassades. Llavors, el servei és gratuït. “És una pràctica habitual”, diu Anna Sorli.

Estudien també introduir una zona de degustació en les Nyam d'entre 170 i 400 m², per poder fer els àpats o el cafè més còmodament. “El sector està molt dur i t'has de reinventar”, apunta Figueras. Assegura que tenen un avantatge: “És que som una empresa familiar i allò que decidim divendres, si l'Anna diu que sí, ho implantem dilluns. Una agilitat que ens diferencia de la resta.”

Supermercats.

La fruiteria és un dels punts forts de la marca. “Representa el 13% de les nostres vendes, quan al sector se situen en un màxim del 9%”, apunta Figueras. També el peix, la carn, la xarcuteria i el pa figuren com a pesos pesants en l'oferta dels supermercats Sorli. L'actualització de la marca potencia aquests departaments i, a més, Figueras diu: “Ampliem en 170 referències les marques líders; modernitzem l'empaquetat de marca pròpia; i introduïm més de 200 referències de la marca IFA, una central de compres amb la qual ens hem associat, que ens aporta productes amb una qualitat molt raonable i a molt bon preu. Això ens permet una escalabilitat de preus i un ventall més ampli de clients.”

La nissaga empresarial la va iniciar Francesc Sorli, avi de l'actual administradora, Anna Sorli, quan va obrir una botiga de queviures al carrer de Pere IV de Barcelona. Més tard, Jordi Sorli, el petit de tres germans i pare de l'Anna, es va independitzar i va fundar, el 1970, el primer supermercat.

El capital humà, un actiu

El capital humà és important per al grup Sorli. “Si el gestiones bé, és un intangible molt gran, els empleats són actius importants de la companyia”, assegura Josep Figueras, director general de Sorli. El 90% dels 1.700 treballadors tenen contracte fix i els sous són iguals independentment del gènere del treballador. Respecten la conciliació familiar i els treballadors s'organitzen per comissions de treball. “Els valors sempre van en sintonia amb els actes de la companyia. Tal com volem que el nostre equip es relacioni amb el client, així ens relacionem nosaltres internament”, rebla Figueras.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia