Economia

Territori

El sector oleícola crea una xarxa nacional per impulsar el turisme

Administracions i empreses acorden a la Granadella coordinar estratègies per estructurar l'oleoturisme

L'aliança amb la gastronomia, prioritària

Seixanta representants de diferents administracions i empreses vinculades a la cultura de l'oli van constituir ahir la primera Xarxa d'Iniciatives Oleoturístiques de Catalunya. Es tracta d'un projecte impulsat per l'Ajuntament de la Granadella, que pretén impulsar aquesta activitat turística, coordinant els programes ja existents que es porten a terme arreu de les zones productores catalanes.

L'alcalde de la Granadella, Carlos Gibert, ha explicat: “La xarxa vol coordinar, des de baix cap a dalt, les iniciatives vinculades a l'oleoturisme tant de les diferents administracions com dels agents privats. Des de la restauració fins a l'allotjament, la promoció pública, empreses d'activitats turístiques o agències de viatges.” La idea va sorgir arran de les trobades del sector en projectes europeus de foment de l'oleoturisme, com ara ENP i Well-O-live, que han permès connectar diferents iniciatives. Així, ahir van acudir a la Granadella representants de centres d'interpretació, denominacions d'origen, la Federació de Cooperatives, el Clúster de l'Oli de Catalunya, els patronats de turisme de les diputacions de Lleida i Tarragona, el Departament d'Agricultura, Global Lleida i la subdirectora general de Programació Turística de la Generalitat, entre d'altres. “Tenim molts punts en comú, però faltava trobar-nos, i aquesta primera reunió ha servit per constituir la xarxa, i posar fil a l'agulla”, ha dit Gibert. I hi ha afegit: “Hem constatat que el sector està força madur i, a més, el govern s'ho creu i està molt atent a les necessitats del sector.”

La nova xarxa s'ha fixat cinc eixos estratègics de treball: la formació –a través de les escoles agràries–, la promoció –per mitjà de l'Agència Catalana de Turisme–, la gastronomia i salut –amb la Fundació Alícia–, el paisatge i el patrimoni, i aspectes legals. Ara mateix, el compromís és prioritzar la vinculació entre la gastronomia i l'oli, a través de la creació de productes turístics i l'aliança amb la restauració. També es va decidir elaborar un estudi dels requeriments legals, com ara assegurances, per donar eines als molins perquè puguin plantejar-se obrir portes tot l'any als visitants, de la mateixa manera que fan els cellers vinícoles.

L'alcaldessa d'Ulldecona, Núria Ventura, s'ha mostrat “il·lusionada” per la creació de la xarxa, segons ha dit a l'ACN. “Pot ser un instrument molt útil per revitalitzar diferents sectors econòmics en municipis rurals que necessiten diversificar l'economia.” Precisament, a Ulldecona es farà, d'aquí a sis mesos, la següent reunió de la nova xarxa.

LA XIFRA

60
representants
del sector oleícola de tot el país van constituir ahir la xarxa, en una trobada a la Granadella.

LA FRASE

Hem constatat que el sector està força madur i, a més, el govern s'ho creu i està molt atent
Carlos Gibert
ALCALDE DE LA GRANADELLA

“Una oportunitat per combatre el despoblament”

Durant la primera trobada de la xarxa, es van posar en comú, en un intens debat, algunes de les mancances, els reptes i els punts forts de l'oleoturisme. Fins ara, la coordinació entre les diferents iniciatives de desenvolupament turístic al voltant de l'oli que es duen a terme al territori han estat escasses. I no només en l'àmbit del turisme, sinó també amb altres agents implicats en el producte, com ara els centres de recerca públics.

La xarxa vol suplir aquest buit. Gibert també apunta a una “falta de recursos” a les zones rurals on s'hauria d'estructurar aquest producte turístic. Alhora, “és una oportunitat per combatre el despoblament, a partir d'un producte excel·lent [l'oli] que a més és transversal, perquè implica productors, elaboradors i el sector turístic”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia