Economia

I Naulover es va quedar a Mediona

La firma de moda dissenya, teixeix i confecciona la roba a la localitat del Penedès. Fa quinze anys va estudiar deslocalitzar

Han incorporat una línia per a l'home i accessoris i roba de bany per a la dona

Carme Noguera, administradora de Naulover, sap ara que la decisió que va prendre fa quinze anys quan valorava traslladar la producció a la Xina i va optar per no fer-ho era la correcta. “Deslocalitzar estava de moda i en vam estat temptats, però vam entendre que sense tenir el control de la fabricació renunciàvem al nostre ADN”, explica Noguera. La responsable de Naulover pensa que el sector de la moda ha tendit a una certa homogeneïtzació com a conseqüència precisament d'aquesta renúncia a la pròpia identitat de moltes marques per reduir costos.

La firma catalana, que va facturar uns 18 milions d'euros el 2016 (un 5% més que el 2015), disposa de dues plantes productives a la localitat de Mediona (Alt Penedès): una on teixeixen el genere de punt i l'altra on confeccionen les peces de roba. També tenen un magatzem de 3.000 m². En total treballen unes 130 persones de la localitat i dels voltants, que fan una feina gairebé artesanal. Tenir la fàbrica els permet fer un seguiment estricte dels nivells de qualitat, un factor crític quan el client objectiu té un poder adquisitiu mitjà-alt. També els faculta per reaccionar ràpidament en funció de la demanda del mercat, sense estoc i adaptant la producció als gustos dels consumidor. “Reaccionem en només quinze dies, termini impensable si produeixes a la Xina”, explica Noguera.

Per a cadascuna de les dues col·leccions que es presenten cada any s'elaboren uns mil dissenys previs -els fa personalment Carme Noguera- dels quals acaben resultant unes 300 peces de roba. Des d'aquest hivern també fan moda masculina, però molt més limitada.

A Mediona arriba el fil dels proveïdors i surt la roba ja acabada. Això pel que fa al gènere de punt, un 50% del total. Per a la resta de peces s'adquireix la tela i es tenyeix o s'estampa a casa.

La decisió d'anar més enllà del genere de punt, en què estava especialitzada aquesta empresa des del seu naixement fa 60 anys, també està estretament relacionada amb la de no deslocalitzar. Calia reforçar les seves tradicionals faldilles, jerseis, vestits i jaquetes de punt amb una col·lecció molt més completa. Fins i tot han incorporat alguns complements que en alguns casos també fabriquen ells. Coincidint amb la temporada primavera-estiu la companyia ha destinat uns 300.000 euros a dues noves línies de negoci: una d'accessoris (bosses i sabatilles) i l'altra de moda de bany. La previsió és assolir uns 600.000 euros de vendes amb aquests productes.

La política de Naulover respecte a la comercialització és la de provar tots els canals. La firma de moda disposa d'una botiga pròpia al carrer Rosselló de Barcelona i fins a noranta corners a El Corte Inglés. També té espais propis als grans magatzems Coin d'Itàlia i Pyrénnées d'Andorra i outlets a Igualada i al nou complex de Viladecans, The Style Outlets.

Els altres pilars de la venda de Naulover són els comerços de moda multimarca i les plataformes virtuals: la firma catalana té una botiga en línia pròpia però vol créixer sobretot als portals amb gran flux de visites. Noguera explica que la facturació que aconsegueixen a través de la botiga virtual d'El Corte Inglés és equivalent a la que té el novè corner físic en aquests grans magatzems per ordre de vendes. “Hem detectat que alguns clients van a la botiga a tocar i emprovar-se la peça de roba però concreten la compra a través d'internet; és un canal que volem potenciar”, explica l'administradora de Naulover. També estan oberts a créixer via franquícies, segons diu Noguera.

Les vendes de Naulover van créixer un 5% l'any passat malgrat que el comportament del consum no va ser gaire positiu, en línies generals. En canvi aquest any, en què també preveuen facturar un 5% més, “ha tingut una arrencada molt bona”, segons explica la responsable de l'empresa. “No s'aprecia una evolució clara, la principal característica del consum és la volatilitat”, assegura.

Carme Noguera és la segona generació d'una empresa que van fundar els seus pares. Però la vinculació de la família amb el tèxtil d'una manera o altra es remunta a cinc generacions. La filla de la Carme ja s'ha incorporat a l'empresa.

Botiga gairebé exclusiva a Dubai

Naulover s'estrena aquest abril al món àrab amb una botiga a Dubai. L'establiment, propietat d'uns antics clients sirians que s'han traslladat a l'emirat àrab a causa de la guerra al seu país, vendrà la col·lecció femenina de Naulover i roba infantil d'una altra firma.

Carme Noguera explica que el compromís és incorporar en pròximes col·leccions peces de roba inspirats en la tradició àrab.

La presència internacional de Naulover se centra principalment a la UE: Itàlia, Bèlgica, Portugal, França, Polònia i, més recentment, Alemanya. Sovint és a través de botigues multimarca però també en corners en grans magatzems. Precisament un corner en un centre comercial a Mèxic DF a finals del 2016 ha significat el desembarcament de la marca de moda catalana a Amèrica Llatina. Noguera reconeix que els plans internacionals de la marca passen per expandir-se per tota la regió. També s'estudia l'entrada al Regne Unit.

Les exportacions de Naulover representen el 25% de la facturació. L'objectiu és arribar a un percentatge del 50%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.