Societat
Sancionen Endesa i Gas Natural per haver vulnerat la llei de pobresa energètica
L'Agència Catalana de Consum ha obert 15 expedients sancionadors a les empreses subministradores a les comarques gironines des de l'entrada en vigor de la llei
L'Agència Catalana de Consum (ACC) ha imposat quinze sancions a empreses subministradores per infraccions relacionades amb mesures urgents per afrontar situacions de pobresa energètica a les comarques gironines. Concretament, n'ha imposat tretze a Endesa i dues a Gas Natural. Es tracta de tots els expedients –amb data fins al 31 de març– oberts des de l'entrada en vigor de la llei 24/2015, fa poc més d'un any.
Tots els expedients sancionadors corresponen a la mateixa tipologia d'infracció, les clàusules o pràctiques que exclouen o limiten drets, amb un import de 10.001 euros per expedient. De moment, a l'ACC no li consta que cap de les empreses expedientades hagi anat al contenciós perquè estan pendents de resolució de recurs d'alçada. Concretament, l'ACC ha obert cinc expedients a Endesa Energia XXI SLU, per sancions comeses a Bescanó (1), l'Escala (1) i Salt (3). A Endesa Energia SAU, n'hi ha obert dos més per casos denunciats a Bordils i a Figueres, un altre a Sant Feliu de Guíxols i un altre a Torroella de Montgrí, dos més a Salt i dos més a Calonge. Finalment ha obert un expedient a Gas Natural Servicios SDG SA, a Celrà i un altre a Gas Natural Sur SDG SA a Sant Hilari Sacalm.
Aquestes són algunes de les dades que es van donar a conèixer ahir, quan l'ACC va presentar la memòria del 2016 a la demarcació. Segons la directora de l'ACC, Montserrat Ribera, aquestes sancions a les subministradores dels serveis bàsics arriben a l'ACC en el 90% dels casos a través dels serveis socials dels municipis, que informen de l'incompliment de la llei de pobresa energètica, com per exemple que s'ha tallat la llum a una família sense informar-ne, etc.
Endesa encapçala el rànquing de companyies amb més reclamacions el 2016 (349), seguida per Vodafone (176), Orange Espagne (220), Telefónica (211) i Gas Natural (140). Les telecomunicacions, internet i els subministraments bàsics concentren el 55,8% del total de les reclamacions a la demarcació.
A tot Catalunya, Consum ha obert 108 expedients per vulneració de la llei de pobresa energètica, sobretot al Vallès Occidental i el Barcelonès.
LA XIFRA
LA FRASE
Menys reclamacions de consum a la demarcació
L'any passat es van presentar 2.410 reclamacions de consum a la demarcació de Girona, un 6,23% menys que un any enrere. Segons la directora de l'ACC, Montserrat Ribera, la davallada del nombre de reclamacions i el fet que la xifra de consultes i denúncies es mantinguin a nivells similars als de l'any anterior demostra que el “consumidor està cada cop més ben informat” i que la feina s'està fent bé. D'altra banda, l'agència va resoldre durant el 2016 un total de 42 expedients sancionadors, que van suposar multes per una xifra global de 358.619 euros. Altres dades també difoses ahir indiquen que durant el 2016 s'han resolt 1.180 casos per la via de la mediació i que s'han acordat 137 laudes a la demarcació. En aquest darrer cas, suposa un 41,45% menys que el 2015. Una caiguda que Consum explica per la finalització del procés per la tramitació de les reclamacions per les preferents de Catalunya Caixa iniciat a finals del 2012 i conclòs el 2015. Pel que fa a les mediacions, l'any 2016 l'ACC va resoldre a la demarcació 1.180 casos, un 18,56% menys que el 2015. D'aquests, 4 de cada 10 han estat per serveis de telecomunicacions i internet, seguits dels d'electricitat, gas i aigua.