empresa
Alqvimia ampliarà la fàbrica d'Olot, oberta fa 2 anys
Hi obrirà una nova línia de producció després de l'estiu
La firma de cosmètica natural exporta el 50% dels productes, principalment a l'Àsia
L'empresa de cosmètica natural Alqvimia de Tortellà preveu ampliar la fàbrica que té a Olot per obrir una nova línia de producció a partir del setembre. La firma va obrir fa dos anys aquesta nova planta, al polígon industrial de la Canya amb l'objectiu de centralitzar la producció i el magatzem i tenir capacitat per créixer en el futur. Es van començar a posar en marxa a la fi del 2014 amb una primera fase d'obertura del magatzem. El març de l'any següent van obrir l'altra part, on s'ha traslladat tota la producció que es feia a Tortellà i on l'espai s'havia fet petit.
Les noves instal·lacions ocupen 2.000 metres quadrats i han de permetre a la firma tenir més capacitat de producció i al mateix temps escurçar el temps de l'enviament de les comandes. L'empresa ha invertit un milió d'euros ––sense incloure la compra de les naus– en nova maquinària per incorporar processos que fins ara s'havien d'externalitzar –com l'etiquetatge– al marge dels treballs més artesanals del procés alquímic que es continuaran fent, com és la de macerar les plantes. També s'ha millorat el sistema de traçabilitat. “Volem produir-ho tot nosaltres, perquè és la manera de controlar tot el procés”, explica el fundador de la firma Idili Lizcano. Actualment disposa d'una plantilla de 45 treballadors. Aquesta planta produeix unes 200.000 unitats a l'any.
En els pròxims mesos també està previst adequar la fàbrica perquè incorpori el disseny de la marca tant a l'interior com a l'exterior, amb una zona de jardins. El respecte del medi ambient és un altre principi en la seva filosofia del que anomenen “economia humanitzada”. Treballen amb empreses locals i l'electricitat que consumeixen és a través de la cooperativa Som Energia, que promou les energies renovables.
L'empresa, que també té oficines a Barcelona, ven a tot l'Estat i exporta el 50% del que produeix, principalment a l'Àsia –Xina, Hong-Kong, Japó, Taiwan, Malàisia, Corea del Sud i Kazakhstan–. A Europa, és present a països com ara França, Portugal, Suècia, Holanda i la República Txeca. També exporta a Mèxic. Els punts de venda són centres de bellesa, spa i balnearis, botigues especialitzades, hotels i espais a grans magatzems. La botiga en línia té un catàleg amb més de cent productes.
LA XIFRA
Més de trenta anys fent cosmètica de qualitat
Creada el 1984, Alqvimia s'ha fet un lloc a l'alta cosmètica amb una gamma de productes que elaboren a partir d'olis essencials i de forma natural. Idili Lizcano explica que un dels trets distintius de la marca és la “bellesa integral”, basada en la recerca de l'equilibri entre la salut, el benestar i la bellesa exterior. Té 170 referències al catàleg. Aquest setembre trauran un sabó d'higiene íntima 100% natural. Entre els productes més venuts, hi ha la gamma Body Sculpture, per modelar la figura; un reafirmant del bust i la gamma anomenada Sensuality, formada per una barreja d'olis essencials per potenciar la sensualitat de la dona. Malgrat el posicionament de la marca, la crisi també els va afectar, i molt especialment la pujada de l'IVA del govern del PP fins al 21%. Des del 2015, però, han notat una certa recuperació i de fet la companyia s'ha proposat un canvi d'estratègia. Volen incrementar el volum d'exportacions i entrar a nous mercats. Recentment han arribat a un acord amb la cadena d'hotels de luxe Oberoy Al Zorah, originàriament de l'índia. En les pròximes setmanes obrirà un spa amb tractaments i venda de productes d'Alqvimia a Dubai. També ha fet la seva primera incursió al mercat africà de luxe a través de l'hotel Rhino Spa de Senegal. Al marge d'això, ha creat la primera filial de la marca a la Xina, Alquimia Cosmetic Shangai.