JAVIER SUQUÉ I MATEU
RESPONSABLE CAVES DEL CASTELL DE PERALADA
«Ens és més complicat vendre vi a Madrid que a Amsterdam»
Javier Suqué i Mateu, nascut el 8 d'agost del 1960, s'incorpora a l'empresa familiar el 1985-1986, quan torna de la mili.
–«El pare [Artur Suqué, fundador del Grup Peralada] em va demanar què volia fer: casinos o...»
–I vau escollir les caves. Per què?
–«El joc, els casinos, és molt reglamentat i, per tant, amb moltes limitacions. Vaig triar els vins perquè aleshores el sector estava en un procés embrionari.»
–Però ja se'n feien a la casa?
–«Però li vaig dir que, si era als vins, havia de ser per fer vins de qualitat. Hi havia molt camp per córrer; el meu objectiu és arribar a ser un referent al món dels vins de qualitat, a l'Empordà, a Catalunya i a l'Estat.»
–Tenen acceptació els vins de l'Empordà a Espanya?
–«Ens és més complicat vendre vi a Madrid que a Amsterdam; és més fàcil vendre a fora d'Espanya que a Espanya. París és complicat, perquè a França hi ha grans productors. A Londres, tothom hi vol vendre. Bèlgica, Holanda, Suïssa, el Japó o els Estats Units. En els pròxims cinc anys el creixement serà en aquests països. Per exemple, la meitat dels nostres vins del Priorat es venen a Catalunya i l'altra meitat, fora d'Espanya. Si venem a Madrid, ho celebrem.»
–A Madrid són reticents amb els vins catalans?
–«Sí i no. A Espanya hi ha una relació amb la terra. A Espanya tothom beu vi del seu país. Hi ha baixat el Blanc Pescador perquè a Madrid beuen Rueda i a Galícia, Rías Baixas. A tot Espanya hi ha hagut un creixement de nous vins i cellers. En canvi, a Catalunya el consumidor no té gaire en consideració els vins catalans. Cal fer un esforç de les institucions.»
–No ajuden?
–«Sí, però a vegades encertadament i, a voltes, no tant.»
–Heu notat la crisi?
–«L'hem notat. Hem reduït despeses: ha rebut el màrqueting. A Alimentària 2010, no hi serem. En canvi, serem al Vinexpo, al Prowine i a la fira de Londres. Són mercats que volen créixer, amb expectatives. A l'estand d'Alimentària només ens visiten amics que volen tastar alguna cosa. El nostre creixement a Catalunya no depèn d'Alimentària. Cal canviar l'orientació del màrqueting: no el pots eliminar, perquè no pots eliminar les marques. S'han de cercar formats més petits i especialitzats.»
–I la crisi de vendes?
–«Ho hem notat, sobretot, amb els lots de Nadal; les grans empreses han baixat a la meitat les comandes per fer paneres. La venda de vins de qualitat ha baixat entre un 15 per cent i un 20 per cent, excepte el Malaveïna. Hem compensat la caiguda amb altres productes. Si no haguéssim augmentat el nostre catàleg, estaríem un 5% per sota del 2008.»
–Justament, un dels fets que m'han sorprès més de la vostra empresa és el fet de ser importadora i distribuïdora exclusiva a tot l'Estat de Mondavi, Pommery i Penfolds.
–«Un negoci no es fa venent només vi de l'Empordà. Però, per vendre vi de l'Empordà, necessites ser un proveïdor global, perquè als restaurants volen de tot. És a dir, els podràs vendre el teu vi si en el teu catàleg hi tens Priorat, Champagne, Côte du Rhone, Austràlia, Califòrnia... A més, la distribució està concentrada i l'hostaleria, també. Això vol dir que hem de ser proveïdors globals.»
–I neix Peralada Comercial.
–«En origen és una distribuïdora de Barcelona que ens vam quedar. Tenim un equip de quinze venedors per a Catalunya, i a Espanya, equips per a cada província.»
–Són venedors o també hi entenen, de vi?
–«Tenim un equip per als vins de volum i un altre per als grans vins. Però el nostre repte a mitjà termini és tenir un equip comercial, i no dos. Que tothom hi entengui, de vins. Que sigui capaç de vendre amb honestedat un Blanc Pescador i un Finca Malaveïna. Ara mateix ja fitxem gent amb coneixements de vi. Si no en tenen, els paguem un curs de sommelier. És el futur.»
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.