procés sobiranista
economia
El capital estranger no tem Catalunya
La inversió de multinacionals segueix a l’alça i creix un 70% al primer trimestre
L’any passat es va registrar el rècord de 5.052 milions
Hard Rock, Amazon o Nestlé acaben d’anunciar partides milionàries
“L’empresa no fa política i és capaç d’adaptar-se a qualsevol situació, fins i tot guerres o tsunamis”, ironitzava el director general de Nestlé Espanya, Laurent Dereux, quan se li preguntava al maig si la multinacional estava preocupada pel procés. La resposta de Dereux i, sobretot, les fortes inversions que el gegant suís ha fet i continua fent a la fàbrica de Girona –acaba d’anunciar 37 milions més per a la planta, que donen com a resultat 370 milions invertits des del 2007– evidencien que el capital estranger continua apostant per Catalunya. I cada cop més, ja que malgrat les catastrofistes alertes que disposen del potent altaveu de l’Estat i grans patronals com la CEOE, la inversió estrangera a Catalunya va marcar l’any passat un nou rècord: 5.051,5 milions d’euros. Segons les dades del Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat, al primer trimestre de l’any, l’avenç ha estat del 70%, fins a superar els 856 milions. Destaca la forta alça de la inversió industrial, de 171 milions, un 524% més.
És cert que les incerteses no agraden a cap companyia i que el debat sobre el futur de Catalunya podria haver estat un fre a l’arribada de noves multinacionals, però impera la freda lògica empresarial. El teixit productiu vol ser allà on té assegurat el retorn de la inversió, és a dir, on pot guanyar diners. I és per això que per decidir on s’obre una fàbrica o s’instal·la un centre de R+D, els directors generals no escolten què diuen els polítics sinó que estudien el terreny i complementen el treball de camp amb informes professionals com Di European Cities and Regions of the Future del Finantial Times. Després d’analitzar 300 ciutats i 150 regions i valorar-ne àrees clau com el potencial econòmic, l’ambient laboral, la rendibilitat, les infraestructures i l’entorn de negocis, el baròmetre acaba de reconèixer Catalunya com la millor regió europea per invertir al sud d’Europa el 2016 i 2017.
Acció és l’agència del govern que ajuda i acompanya les empreses que estan estudiant implantar-se a casa nostra. El seu conseller delegat, Joan Romero, explica que dels projectes gestionats per l’agència l’any passat, la meitat eren reinversions i l’altra meitat, empreses que fins llavors no tenien presència a Catalunya, fet que, segons ell, demostra que existeix una “absoluta confiança” en el territori. “Les empreses fan les seves anàlisis –reflexiona– i el factor procés no és crític a l’hora de decidir sinó que el que miren els empresaris és el retorn de la seva inversió i si l’entorn és favorable al negoci.”
Plataforma logística
Per a Romero, un dels punts forts de Catalunya és que té un sector industrial molt diversificat, cosa que significa que les multinacionals “troben proveïdors de qualitat en gairebé tots els àmbits”. La bona formació dels treballadors també és un avantatge, així com “l’excel·lent posició geogràfica, que ens converteix en una plataforma per entrar a Europa i un pont amb Amèrica”, recorda el conseller delegat d’Acció.
De tota manera, com no es cansen de repetir les patronals, si per fi hi haguessin desplegades infraestructures bàsiques com el corredor del Mediterrani –bloquejat per l’Estat segons ha denunciat fins i tot la Unió Europea–, l’atractiu encara seria molt més gran i, de retruc, la captació d’inversió més accentuada. Actualment hi ha establertes a Catalunya 7.086 multinacionals. Per origen, el rànquing l’encapçalen Alemanya, França i els Estats Units.
Nord-americanes són precisament dues de les últimes grans empreses estrangeres que han anunciat inversions a Catalunya. Hard Rock té un pressupost astronòmic –2.000 milions– per construir a Vila-seca i Salou un complex d’oci i turisme que, polèmiques a banda, generarà més d’11.500 llocs de treball directes i indirectes. L’impacte econòmic a la zona serà de 1.300 milions. Amazon també ha fet de Catalunya la seva gran aposta: d’aquí a pocs mesos obrirà un centre logístic de 30.000 metres quadrats a Martorelles que serà la seva cinquena inversió a Catalunya. Diu que ha triat la població vallesana perquè és un “emplaçament clau del sud d’Europa i té accés a “un capital humà excel·lent”. El gegant del comerç electrònic també obrirà un centre logístic al Prat i, després de lluitar amb París, Milà o Roma, ha estat Barcelona l’escollida per acollir el seu centre de suport a la pime.
Amazon està ara fitxant tècnics amb idiomes i experiència internacional. Com a la resta d’Europa, actualment el repte és formar professionals molt demandats com són els analistes de big data, que processen grans quantitats de dades perquè es converteixin en informació útil per a l’empresa. Els països que avancin més de pressa i s’adeqüin així a les noves –i canviants– necessitats del mercat laboral, estaran més ben situats per continuar captant inversions tant locals com estrangeres.
Següent conquesta, la gigafàbrica
Les batalles per ser el destí escollit sempre són dures, però n’hi ha que s’entreveuen encara més ferotges, ja que l’objecte de desig –el mercat dels vehicles elèctrics– és especialment preuat. És el cas de la primera fàbrica de bateries a Europa de Tesla, la gigafàbrica. Abans de final d’any s’ha de saber qui surt victoriós d’aquesta cursa, on també participen altres zones de l’Estat espanyol, Portugal, França, els Països Baixos i els bàltics.
De tota manera, Barcelona ja ha començat a jugar amb força en aquest sector, després que al març el fabricant xinès de vehicles verds Thunder Power anunciés l’obertura d’un centre de R+D a Barcelona. S’hi han invertit 80 milions i es crearan 200 llocs de treball, però el pas és sobretot important perquè el grup també es planteja construir a Catalunya una planta de producció per fer el muntatge i la distribució del futur vehicle de la marca a Europa.