Beko cerca aliances amb ‘start-ups’ catalanes
La marca d’electrodomèstics patrocinadora del Barça vol complementar la innovació pròpia amb empreses locals
Beko, el fabricant d’electrodomèstics del grup turc Arçelik, amb filial comercial a Barcelona, cerca aliances amb empreses locals que puguin complementar la seva aposta per la innovació. “Barcelona s’ha convertit en un hub de start-ups molt atractiu per a nosaltres, i n’estem fent seguiment”, explicava Cem Akant, el director general de Beko a l’Estat espanyol, moments després de presentar les novetats a IFA, la fira per excel·lència del sector d’electrodomèstics que se celebra anualment a Berlín. Akant explica que tot i que encara no n’han trobat cap, esperen seguir en breu les passes del mercat portuguès, on Beko ha creat una joint venture amb una start-up tecnològica. La marca, que és el tercer patrocinador del Barça des de l’any 2014, busca un perfil d’empresa innovadora local que pugui aportar més idees noves, a la seva extensa cartera d’electrodomèstics, de les que ja proporcionen els centres d’innovació interns. El grup, que destina un 2% de la facturació a R+D, té una desena de centres per a temes d’innovació repartits arreu del món, des d’on han marcat l’estratègia de creixement basada en la innovació i l’expansió internacional. A l’Estat, la companyia té a més acords de recerca amb cinc universitats, dues d’elles catalanes. El mateix director general del grup, Hakan Bulgurlu, insistia en una entrevista concedida a L’Econòmic durant la IFA que estan oberts a adquirir alguna companyia aquí o fer una joint venture en ferm. El fabricant Beko es va instal·lar a Barcelona per penetrar al mercat espanyol l’any 1996. Però va començar a agafar volada l’any 2009, justament quan la crisi prenia forma i quan Cem Akant en va assumir la direcció general. Beko, que es troba en una franja de preus mitjana, va anar agafant quota de mercat de manera progressiva i ha passat en set anys de tenir una quota de l’1,2% al 6%, al darrere de Bosch i Balay.
L’any passat a l’Estat va sumar una facturació de 120 milions d’euros, un 15% més que en l’exercici anterior, i en dos anys ha contractat 10 empleats més, fins a sumar-ne 42 només a Barcelona. La xifra inclou també la marca de gamma alta Grundig, la firma d’origen alemany amb la qual es van fusionar l’any 2010, i la fabricació de marca blanca d’electrodomèstics per a El Corte Inglés.
La multinacional viu un moment dolç. De fet, la seva facturació té creixement de dos dígits des de fa un parell d’exercicis i, segons els càlculs de Cem Akant, en cinc anys doblaran tant el nombre d’usuaris com la facturació.
“Barcelona podria ser la seu d’un centre d’R+D de Beko”
Hakan Bulgurlu és el conseller delegat del grup turc Arçelik, una empresa familiar global amb una facturació de 4.800 milions d’euros. Aquesta setmana ha estat present amb les seves marques Beko i Grundig a IFA, la principal fira d’Europa en electrodomèstics. L’Econòmic va parlar amb ell després que presentés a la premsa els seus plans de creixement.