El sector del metall de l’Anoia s’aplica per tenir mà d’obra
El metal·lúrgic és el sector que més llocs de treball genera a la comarca
Empresa i administració desenvolupen des de l’any passat un pla per visibilitzar el sector i fer-lo atractiu com a oportunitat laboral
L’Anoia és la segona comarca de Catalunya amb una taxa d’atur més alta –després del Baix Penedès–, però tot i això hi ha sectors que tenen dificultats per cobrir les seves necessitats de personal.
Un d’aquests és el sector metal·lúrgic, format per més de 300 empreses, que ocupa uns 3.500 treballadors de manera directa i que genera una facturació anual superior als 650 milions d’euros.
Malgrat la popularitat d’altres sectors com ara el tèxtil i la pell, el metall anoienc és sovint desconegut a la mateixa comarca, i la Unió Empresarial de l’Anoia va iniciar el 2016 amb l’Ajuntament d’Igualada un pla per visibilitzar el sector i desenvolupar accions per facilitar el seu creixement. La més urgent reclamada pel sector era tenir personal format per cobrir el seu creixement.
I des de llavors s’han desenvolupat diferents accions formatives impulsades des de l’administració que s’han saldat amb elevades insercions laborals dels seus alumnes. Una inserció “altíssima” també tenen els alumnes dels cicles formatius sobre el sector que s’imparteixen a l’institut Milà i Fontanals d’Igualada. El seu director, Juan Manuel Linares, la definia ahir així xifrant-la en un 90% en el cicle de grau mitjà en manteniment electromecànic i en el de grau superior de mecatrònica industrial.
El president de la Unió Empresarial de l’Anoia, Blai Paco, confia que l’esforç per fer visible el sector doni fruits “a curt termini” i que els joves hi vegin una oportunitat. Paco també indica que des del sector es podrien impulsar formacions concretes per completar la formació reglada.
La col·laboració entre empresa i món acadèmic s’ha fet més estreta al llarg dels últims anys, amb la implantació de la formació dual i, en el cas igualadí, amb la incorporació al currículum formatiu d’alguns continguts ajustats a les característiques de les empreses de la zona.
Maquinària per a formació
Un exemple d’aquesta complicitat és la cessió d’una fresadora de control numèric (CNC) per part de l’empresa metal·lúrgica Dicor-ISM SL a l’institut Milà i Fontanals, que ja la té instal·lada en un dels seus tallers de pràctiques. L’empresa, ubicada a la Torre de Claramunt, ha fet la cessió per intentar “compensar els desajustos que hi ha quan venen els nois, que no tenen al seu abast la maquinària que després es troben al mercat laboral”, segons explicava ahir Mari Luz Montserrat, responsable de recursos humans de l’empresa.
Montserrat també creu que, “si els alumnes saben que es formen amb l’última tecnologia i quan arriben a l’empresa veuen que ho coneixen tot des del minut 1, això encara animarà més alumnes a formar-se”.
LES XIFRES
Nou impuls d’Igualada Moda
L’agrupació tèxtil Fagepi, que desenvolupa diferents accions de dinamització del sector sota la marca Igualada Moda, vol aprofitar la pròxima edició de les botigues efímeres al barri del Rec per organitzar unes jornades sobre moda i imatge.
Sota el títol La teva imatge és el teu èxit, l’Adoberia Bella d’Igualada serà el marc l’11 de novembre de dos tallers a càrrec de l’estilista Susanna Maldonado. L’un se centrarà a com combinar accessoris per multiplicar looks i l’altre explorarà els colors a la moda.
Igualada Moda, amb un important suport públic al llarg dels darrers anys, promociona el comerç de les botigues de fàbrica d’Igualada i els productors tèxtils de la zona, amb marques tan populars com Buff, Punto Blanco, Ingrid Munt i Sita Murt.
Entre les pròximes accions que preveu Igualada Moda hi ha l’edició de mapes i material de senyalització dels principals carrers d’Igualada on s’ubiquen botigues de fàbrica, així com el foment i l’acompanyament de l’emprenedoria en el sector del tèxtil i la moda, incloent-hi aquells projectes innovadors que fan servir les eines digitals i aquells que apliquen l’economia circular a la moda.