hotels
balanç
Els hotels de luxe baixen un 7% l’ocupació i perden reserves per la conjuntura
La situació política fa caure la rendibilitat dels establiments de Barcelona un 13% però en alguns casos arriba al 40%
El gremi demana més inversió
La situació “d’inestabilitat política” està perjudicant l’activitat hotelera a Barcelona, segons reconeix el Gremi d’Hotels, que aplega 400 establiments de la ciutat i l’àrea més propera. Segons va explicar ahir el president dels hotelers, Jordi Clos, només durant el mes d’octubre l’ocupació va caure 7 punts, fins al 83%, en relació amb un any abans (quan va ser del 90%) però el descens és superior fins i tot si es té en compte que durant l’any s’estava creixent de l’ordre del 3% interanual. A més, la rendibilitat (segons el concepte de revpar, que recull l’ingrés per habitació disponible) va caure de mitjana un 13% però ha estat de fins al 40% i el 30% en els establiments de major categoria.
Clos va explicar que abans del mes de juliol la temporada funcionava molt bé, però que la situació es va començar a tòrcer amb la vaga del personal de control de passatgers de l’aeroport del Prat del mes de juliol, les accions als barris en contra de l’activitat turística, l’atemptat terrorista del 17 d’agost a les Rambles de Barcelona i, finalment, amb la conjuntura política del país, que és el que pitjor comportament està generant. Segons Clos, els mesos d’agost i setembre l’ocupació es va mantenir en els nivells exactes d’un any abans (89,5% a l’agost i 90,6% al setembre) però el declivi s’ha registrat a l’octubre i amenaça d’anar per llarg si la situació no es redreça.
“Els prescriptors de turisme de negocis, sobretot els nord-americans, anglosaxons i els asiàtics, pregunten què passa a Espanya, si estem en una guerra civil”, es queixava ahir Clos, que va explicar la intenció de revertir aquesta percepció amb una neteja d’imatge que demostri que “Barcelona és la ciutat de sempre”. “No és el turisme lúdic, el de vacances o cap de setmana el més afectat, sinó el que s’ha de programar amb temps, el de negocis i d’empreses, perquè s’està descartant Barcelona com a capital per fer-hi congressos i trobades per la suposada inestabilitat”, explicava. També el trasllat de seus socials d’empreses els perjudica, perquè es deslocalitzen també les reunions dels consells d’administració, amb la consegüent pèrdua de nits d’hotel i de reserves en restaurants que això representa.
Amb tot, Clos recordava el compromís del Mobile World Congress de continuar celebrant-se a la ciutat, tot i reconèixer que per a l’edició del 2018 no s’espera creixement, sinó un manteniment. “Em vaig reunir la setmana passada amb ells i em van assegurar també que hi seran el 2019”, va dir Clos.
LA FRASE
LA XIFRA
LA DATA
Campanya de neteja d’imatge i més diners públics
La imatge que alguns mitjans espanyols i d’altres d’internacionals han donat dels fets que han passat a Barcelona en els darrers mesos ha estat sovint massa exagerada, a parer del president dels hotelers, Jordi Clos, que reconeixia la necessitat de netejar-ne la percepció exterior. En aquest sentit, el gremi, Vueling, Turisme de Barcelona i altres entitats volen convidar els principals prescriptors perquè vegin que “Barcelona és avui la ciutat que ha estat sempre”, en una acció que s’allargarà fins a l’estiu i que allotjarà els professionals en els millors hotels de luxe. De fet, Clos va ser crític ahir amb la inversió pública en promoció de Barcelona i va reclamar una partida major dels recursos que provenen de la taxa turística que es paga als hotels, de “com a mínim” el doble que s’està invertint ara. Així doncs, el gremi estima que una inversió anual de 7 milions d’euros seria justa per promocionar la marca Barcelona.