Economia

Santafixie fa un cop de manillar i llança la seva marca de bicis

El grup de botigues en línia especialitzades en bicicletes amb pinyó fix vol créixer en producte propi

França, Espanya i Holanda són, per aquest ordre, els principals mercats de la companyia

El grup de comerç electrònic Santafixie, especialitzat en bicicletes d’una sola marxa, ha fet un gir estratègic i de vendre productes d’altres marques ha començat a fer-ho també de la seva pròpia. “És un canvi molt important, -assegura Xavier Claveria, cofundador i màxim executiu de l’empresa-: passem de ser botiga a ser marca.”

El cop de timó respon a la necessitat de diferenciar-se d’altres establiments virtuals ja que en el comerç electrònic d’aquest àmbit la competència és ferotge i els marges són cada cop més estrets. Això malgrat que des d’un principi Santafixie s’ha centrat en un perfil concret de clientela: urbana, jove i moderna, que vol bicis de qualitat, d’estètica cuidada i personalitzables. Actualment, el grup té dues botigues a més a més de Santafixie: Volavelo, especialitzada en les bicicletes de passeig i d’estètica retro, i New Born Riders, enfocada en els més petits. El catàleg de les tres botiges és d’unes 3.000 referències, resultat d’una tria acurada -“hi posem només allò que pensem que és interessant”.

L’especialització ha estat clau i avui en dia el grup té 25.000 clients en 25 països de tot el món. Però calia anar més enllà amb la marca pròpia. Per afrontar aquest repte van obrir una ronda de finançament el juny passat en la qual han aconseguit mig milió d’euros del fons Axon Partners de Madrid, que d’aquesta manera adquireix una participació del 14,7%. Fins ara, aquesta empresa nascuda el 2011 s’havia anat autofinançant amb els beneficis de les vendes, cosa que significava que els fundadors al començament hi havia mesos que no podien pagar-se el sou.

Les flamants bicicletes Santafixie van arribar al mercat el Nadal passat en deu models diferents a partir d’un únic quadre dissenyat per l’empresa i manillars, rodes i pintures diferents. La marca segueix fidel al concepte fixie o monomarxa, si bé s’hi ha incorporat una modalitat de dues marxes, sense renunciar a la senzillesa. Les peces de la bici, que procedeixen de fabricants asiàtics, són muntades a la planta logística de 1.100 metres quadrats que l’empresa té a la Verneda (Barcelona) i on s’ha habilitat un espai per a aquesta activitat. “El muntatge de les bicicletes és un procés que ens ajuda a controlar la qualitat del que venem i anar-hi introduint millores constantment en aquest sentit”, explica Claveria, que també reconeix que quan el producte és propi “els marges els decideixes tu”. Significatiu és que Santafixie participarà enguany en una de les fires alemanyes més importants del sector i no com a client sinó com a expositor.

L’objectiu per als pròxims anys és que tant Volavelo com New Born Riders siguin també marques del grup.

A més la intenció és que les bicis Santafixie es venguin en altres establiments i aquesta és la nova fase que han endegat ara. Tampoc no descarten obrir botiga a peu de carrer però no forma part dels plans de l’empresa a curt termini: “Ens caldria una altra ronda de finançament per fer front a aquest repte”, explica el director general de Santafixie.

El canvi d’estratègia té lloc en un moment en què l’empresa gairebé ha assolit els tres milions d’euros de facturació. La principal porció d’aquestes vendes ja fa temps que no procedeix de l’Estat espanyol, objectiu inicial del primer portal creat el 2011. Ben aviat el mercat francès, més gran i amb més tradició de compra en línia, es va erigir com el més important, i el 2015 es van fer les versions franceses dels tres portals. També les holandeses i italianes. Després de França i Espanya, Holanda és el tercer mercat de la marca. El 2016 s’obren les botigues per al Regne Unit. Per al 2018, l’estratègia és consolidar els principals mercats del grup.

Inicis.

El germen de Santafixie és l’estada que Xavier Claveria va fer a Londres, on va conèixer el fenomen fixie. De tornada a Barcelona va comprovar que a Catalunya no era tendència i es va decidir a comprar unes bicicletes que va vendre ràpidament. És la llavor d’un projecte que va agafar forma de botiga virtual i al qual es va incorporar Juan Pablo Alberca com a soci i responsable tècnic.

Més enllà de la venda de bicicletes i complements, Santafixie també vol ser una palanca de canvi en favor de la mobilitat sostenible, per la qual cosa ha impulsat la campanya global InBikesWeTrust, que vol que la societat faci un pas a favor de la bici. Una de les iniciatives és regalar bicicletes a les administracions que renunciïn al cotxe. L’octubre passat van cedir cinc aparells a treballadors de mobilitat de l’Ajuntament de Sevilla que van acceptar el repte.

SANTAFIXIE GROUP

Facturació
3 M€
Treballadors
15
Any de fundació
2011
En una sessió de ‘naming’ va sortir el nom de “santa” perquè destacava les bondats de la bicicleta per al medi ambient, la salut i la convivència. En una primera instància va ser descartar però poc a poc es va fer un lloc al cap dels socis, que finalment el van adoptar.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]