Prologis Park Penedès, en la recta final
La segona fase s’acabarà a l’octubre i el darrer llogater se sabrà aquest trimestre
Prologis preveu tancar el segon trimestre d’aquest any el lloguer de la tercera nau del parc logístic que està construint a la Bisbal d’Empordà, que actualment és el més important en desenvolupament a Catalunya. El complex, en què s’invertiran uns 45 milions d’euros, disposa de tres naus d’uns 26.000 metres quadrats cadascuna, de les quals la primera ja ha estat lliurada el mes de novembre passat a Logiters, filial espanyola d’ID Logistics, que tindrà com a principal client la marca de moda Kiabi. Logister també és el llogater d’una segona nau, de característiques similars, que està en construcció dins de la segona fase de desenvolupament del parc. La tercera nau, per a la qual ara s’està buscant interessat, s’ha desenvolupat a risc per part de Prologis; cal pensar que el més freqüent és que el promotor vagi de la mà del llogater abans de l’inici de les obres. Això és especialment així en aquests moments en què la demanda és elevada i el sòl desenvolupat, escàs. “On hi ha poca oferta de producte el desenvolupem és a risc”, explica Gustavo Cardozo, vicepresident sènior i director general de Prologis Espanya.
Dels 935.000 metres quadrats (44 immobles) que Prologis tenia a finals del 2017 en propietat i gestió a tot l’estat, més de 400.000 està a Catalunya, això és un 45% del total, quota que aspira a mantenir aquesta immobiliària dels Estats Units que té la seu espanyola a Barcelona. Cardozo fa un balanç positiu de l’activat desenvolupada l’any passat per la companyia, amb una inversió total de 60 milions i la signatura de 142.000 metres quadrats de lloguer nou.
A més del contracte amb Logisters (53.500 metres quadrats en total), Prologis també va signar el lloguer de 23.500 metres quadrats a Mercadona en el PLV de Riba-roja de Túria, i altres 12.350 a Correos Express al CIM Vallès. Superada la crisi que va buidar moltes naus i va aturar molts projectes, a partir del 2015 l’ocupació no ha deixat d’augmentar fins arribar al 90% per al perfil d’immoble logístic modern i ben situat. En el cas de Prologis l’ocupació de les seves naus és del 97,4%. Cardozo reconeix que aquesta demanda creixent i l’oferta escassa està pressionant els preus i es previsible que continuïn augmentant: “Tot i el que es pugui pensar, això no és bo per a nosaltres perquè si els preus es disparen això acaba afectant la competitivitat de les empreses i tard o d’hora ens acabarà afectant a nosaltres”, reconeix el responsable de Prologis Espanya. Cardozo subratlla el fet que és el sector industrial i no el comerç electrònic, com se sol pensar, el veritable motor de la logística. De la cartera de la immobiliària, només el 15% està orientat a aquest mercat, que inclou naus del perfil cross docking que facilita l’expedició de comandes ràpidament.
Per a aquest 2018, Prologis preveu mantenir el ritme inversor tot i que diu que no té límits si troba oportunitats interessants en el mercat: això vol dir: sòl per construir, actius que comprar i fins i tot operacions corporatives: “Podem comptar amb el múscul de la casa matriu si ens cal”. Els recursos de Prologis provenen de fons d’inversió que busquen rendibilitats en el sector logístic.
Cardoso fa una crida a les administracions municipals i de Catalunya a accelerar el desenvolupament de sòl en zones d’interès: prop de grans eixos viaris i grans infraestructures i de grans nuclis de població.