Empreses
Ametller Origen
Educant en menjar sa
L’empresa Ametller Origen, creada el 2001, preveu tancar l’exercici del 2018 amb un total de 97 botigues i reformarà les més antigues
Aposta per crear una comunitat de clients que creguin en l’alimentació saludable
Poc es pensaven els germans Josep i Jordi Ametller el 2001 que disset anys més tard facturarien més de 160 milions d’euros. La idea de dos dels cinc germans Ametller, la vuitena generació d’una nissaga de tradició pagesa, va sorgir de la necessitat i de l’ocasió. “El pare va començar a fer horta d’estiu perquè érem 11 a casa i amb el que fèiem, bàsicament el conreu de la vinya per als cellers de la zona, no n’hi havia prou”, explica. Va ser llavors quan van agafar una parada al mercat ambulant del dissabte a Vilafranca del Penedès per vendre els productes que conreaven i collien a casa. “Jo era petit, però allò em va agradar, veure com els clients tornaven la setmana següent i deien tant com els havien agradat els tomàquets que ens havien comprat”, recorda. Així que, anys més tard, va convèncer el germà Jordi per iniciar plegats una companyia que s’ha convertit en un clar model d’integració vertical: del camp a la cuina en el menor temps possible. “Ens sentim productors i el que fem és donar la millor sortida al producte alhora que construïm una marca transversal amb una filosofia: ensenyar a menjar de forma saludable i equilibrada”, diu Josep Ametller, a qui entitats com ara l’Aijec han premiat com a jove empresari.
L’empresa, que té la seu central a Olèrdola, té botigues (94) i restaurants i gestiona menjadors escolars (el curs que ve, faran àpats diaris per a 4.000 alumnes), però també serveixen al canal horeca (hostaleria i restauració), fan menjar a domicili (de les compres des del seu lloc web) i subministren productes a tercers, grans cadenes de distribució entre què hi ha Bon Preu. Condis i Plusfresc. “El nostre repte és ajudar el màxim de persones possible a incorporar un estil de vida saludable i que puguin fer-ho a través de l’alimentació –explica Ametller–, però no volem ser esclaus d’un pla estratègic.” “Estem creixent per moltes línies de negoci i no totes depenen del comerç al detall”, diu. “Tenim la voluntat d’expandir tan com sigui possible la nostra filosofia i fer-ho amb el nostre producte”, manté. Un dels projectes, que podria començar a funcionar ja a finals d’any, és oferir als clients un acompanyament alimentari, en diferents aspectes i dirigit per un comitè d’experts. “Hi ha empreses que fidelitzen amb descomptes i nosaltres volem fer-ho amb informació i servei”, explica.
Ametller Origen té 1.500 hectàrees de camps de producció pròpia que cobreix el litoral des del Maresme fins a Múrcia passant pel Penedès, el Vallès, el Baix Llobregat, les Terres de l’Ebre i inclús a Sòria, i el grup té contractats més de 2.000 treballadors. “Som intensius en mà d’obra”, reconeix. Abasteixen diàriament les seves botigues amb les fruites, verdures i hortalisses que recullen al punt òptim de maduració i elaboren les receptes dels plats cuinats rebutjant els conservants i colorants i seguint els mètodes casolans. Ho explica Carme Vives, responsable d’R+D, durant una visita a la planta: “Quan fem cremes, primer sofregim les verdures i hi fem una bressa, com faríem a casa.” També les truites, que es fan una a una, es cuinen a mà amb un sistema de paelles desenvolupat expressament. A l’obrador d’Olèrdola, la firma elabora les diferents preparacions, des d’amanides i plats combinats, productes lactis, truites, sucs i caldos i quartes i quintes gammes, entre tants d’altres. L’empresa està fortament implantada a Barcelona i no té presència pròpia a Lleida, de manera que l’expansió a Catalunya continua sent una prioritat, tot i que no descarta poder anar més lluny.