Plusfresc tindrà un nou quarter general per continuar creixent
La cadena de supermercats jubilarà les actuals dependències i al desembre decidirà com serà la nova seu central logística i administrativa
Plusfresc ha iniciat el procés per substituir les instal·lacions centrals de la cadena de supermercats, que inclouen la plataforma logística i les oficines administratives, per unes altres més àmplies i modernes que s’adaptin millor a la fase de fort creixement en què està immersa la companyia. El consell d’administració té previst reunir-se al desembre per decidir la millor fórmula per fer aquest pas en funció dels resultats d’un estudi que Plusfresc ha encarregat a una consultora.
Els 15.000 m² de superfície de l’actual quarter general, situat al polígon d’El Segre de Lleida, daten dels anys setanta i han arribat al límit de la seva capacitat, sense possibilitat d’ampliació, segons explica el director general, Francisco González. Plusfresc acumula quatre anys de creixements per sobre del mercat –el 2017 va facturar 151 milions d’euros, un 5,7% més que el 2016– i el nou pla estratègic per als pròxims tres anys preveu increments del 5% anual.
En espera de les recomanacions de l’estudi que tindrà en compte l’actual context dels mercats immobiliari i financer, les preferències de l’empresa serien la compra d’uns terrenys d’unes dimensions suficients per construir la futura casa de Plusfresc, d’entre 20.000 i 25.000 m², i tenir reserves d’espai per si cal continuar creixent. González reconeix que l’operació –que podria superar àmpliament els 10 milions d’euros– és d’una gran rellevància per a una empresa familiar que fins ara ha abordat el creixement amb recursos propis, motiu pel qual no es descarta recórrer a finançament extern.
Reinvertint els guanys, Plusfresc ha teixit una xarxa de 73 botigues, 20 de les quals a la ciutat de Lleida i 42 més a la resta de la demarcació on són líders amb una quota del 19,41%. Les altres 11 estan repartides per les comarques de Tarragona i Barcelona. A la ciutat de Barcelona tenen només dos establiments, a la part alta, i a inici del 2019 s’obrirà el tercer. Francisco González explica que l’objectiu és “posar el focus” a la capital catalana de tal manera que la intenció és que un dels tres supermercats que preveuen obrir cada any sigui a Barcelona. Tanmateix, González reconeix que no és fàcil trobar locals de les característiques que cerquen: d’uns 900 m².
Aquest any s’inauguraran dos establiments: l’un a Cervera, a final d’agost, i l’altre a l’avinguda Rovira Roure de Lleida, al setembre. L’any passat es van fer dues obertures: a Tarragona i Mollerussa.
Plusfresc s’ha especialitzat en un comerç d’atenció personalitzada, producte frec de territori (fruita, verdura i carn de Lleida) i assortiment molt ampli. “Invertim molt en formació dels treballadors i apostem per la promoció interna”, diu Francisco González. Des del 2017 i fins a final del 2018, la companyia preveu haver incorporat prop de quatre-cents nous empleats.
El pla estratègic 2019-21 vol impulsar la digitalització, l’aprofitament de les dades massives i la potenciació de l’app i de la venda en línia (ara és el 0,9% del mercat). També es treballa per incorporar-hi nous conceptes de venda, com ara el celler, per a l’assessorament en vins, i el sushi preparat in situ.
SUPERMERCATS PUJOL
En la tercera generació
Momotombo, un volcà de Nicaragua, va ser el nom del primer establiment adquirit per Rafael Pujol, el 2019 farà 90 anys. El seu fill, també Rafael, va fer créixer el negoci, primer com a Plus Discount i després com a Plusfresc, i encara n’és el president d’honor. Avui la propietat és de les famílies Pujol i Oncins, que s’alternen, cada dos anys, en la presidència del consell d’administració.