Economia

XAVIER ANDREU

GERENT DE VIEMOCIONS

“L’enoturisme és una oportunitat per descobrir el país a partir del vi”

Viemocions ha obtingut recentment el premi d’Enoturisme de Catalunya en la categoria d’experiències i innovació per haver creat productes nous com ara les rutes enoturístiques per Badalona

Catalunya és un país de vins. S’aprofita prou aquest potencial per fomentar l’enoturisme?
En absolut. Catalunya és un gran país de vins i podria ser una destinació enoturística destacada a Europa i al món perquè tenim tots els recursos, però encara s’ha de desenvolupar.
Per què no s’avança?
Ningú s’ho acaba de creure, ni el sector. Les administracions fa molt poc que s’han començat a plantejar l’enoturisme com a sector estratègic.
Alguna DO va al davant?
N’hi ha algunes. El Penedès és una de les rutes del vi més visitades de l’Estat i rep molts turistes. La Costa Brava porta més de cent anys rebent turistes i està desenvolupant molt bé l’enoturisme. Priorat està treballant molt bé, i també Alella.
Parla d’experiències enoturístiques. Què demana la gent?
Des que vam muntar l’empresa, el 2011, que apostem per un concepte molt ampli d’enoturisme. Per a nosaltres l’enoturisme és una oportunitat per descobrir el país a partir del vi, però s’ha d’anar molt més enllà. Un dels problemes del sector és la manca de producte enoturístic de qualitat. Tenim recursos però no tenim productes ben elaborats. Visitar un celler i fer un tast ja està superat, s’ha de lligar un fil conductor del producte i vincular-lo amb el paisatge, la gastronomia, la tradició i la cultura. És llavors quan es crea un bon producte enoturístic.
Viemocions ha rebut el premi d’Enoturisme de Catalunya en la categoria d’experiències i innovació. Per què aquest reconeixement?
Ens l’han donat pels anys de feina. Vam ser dels pioners en la comercialització de l’enoturisme. Fa un parell d’anys vam obrir una consultoria turística per a la creació de productes per cobrir mancances.
A qui s’adreça la consultoria?
Fonamentalment treballem per a l’administració en diferents àmbits: ajuntaments, consells comarcals, consorcis de promoció turística de DO i diputacions. Ens agradaria també treballar a tot Catalunya.
Què són productes enoturístics innovadors?
N’hi ha uns quants. Només el fet d’anar més enllà de la visita al celler, ja és un punt. Innovador pot ser fer productes enoturístics com els que hem presentat recentment per a una ciutat com Badalona, que ningú identifica com a destinació turística i que té vinyes i produeix vi. Hem creat tres productes per recuperar la Badalona més rural, que inclouen una visita al Museu de Badalona que permet descobrir que en època romana tot el Barcelonès era una gran vinya i d’aquí sortien molts vaixells carregats de vi per a tot l’Imperi romà. També és innovador un producte que permet descobrir un celler de Torrelles de Llobregat que fa vi amb cireres o buscar activitats com ara el senderisme, les rutes amb bicicleta, anar a sopar al local dels Castellers de Vilafranca i que els visitants puguin participar en l’assaig i formar part de la pinya. Es tracta de sentir, perquè el turisme cada cop més vol viure experiències. A Barcelona, per exemple, oferim un maridatge de menjar xinès amb vins catalans.
A Barcelona també es pot fer enoturisme?
Evidentment. Barcelona s’ha de convertir en la capital de la Catalunya enoturística perquè som un país de vins.
Qui és el principal consumidor d’experiències enoturístiques?
Actualment el turista local. L’enoturisme, en general, és un producte de proximitat i és bo que sigui així. Difícilment es pot vendre als de fora el que no agrada als d’aquí. Tot i això, cal posicionar Catalunya com a destinació enoturística cap enfora. Ho haurem de fer perquè se’ns reconegui, però primer cal que els mateixos catalans ens creiem el que tenim.
Amb quina destinació enoturística ens hauríem d’emmirallar?
N’hi ha unes quantes, cadascuna amb les seves peculiaritats. Napa Valley és el gran referent mundial, que està començant a saturar-se. Tenim altres models a Europa, com ara Alsàcia i la Borgonya. La Toscana ha sabut vendre’s, però nosaltres no tenim res a envejar: tenim el paisatge, els recursos i el vi.
De cara al futur, en quins projectes treballen?
Seguirem en la mateixa línia perquè encara no hem arribat a l’excel·lència i volem crear més productes de qualitat. També treballem en el desenvolupament de l’àrea de consultoria. Tot just acabem d’entrar en la creació de productes per a l’Ajuntament de Granollers i gestionarem l’oficina de turisme de Granollers amb un projecte que no és exclusivament enoturístic. Això ens obre una nova línia de treball. Creiem que la gestió del territori ha de ser una col·laboració entre sector públic i sector privat perquè funcioni. Cal sumar i crear sinergies.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

Inici de la collita de poma gala: peces més petites per les gelades de l’abril però més producció

Bell-lloc d’Urgell
economia

Creix el lloguer de piscines particulars per hores a Catalunya

Mataró
economia

Denuncien que han d’atendre 11 persones que treballaven a més de 40 graus

Cambrils
SERVEIS

Personal de neteja i administratius, els més buscats als Serveis Locals d’Ocupació de Barcelona

Barcelona
empreses

Un tribunal dels EUA dictamina que Google viola les lleis antimonopoli

barcelona
economia

El Nikkei registra la pujada més gran des del 2008 l’endemà de la caiguda

barcelona
COMERÇ

Els comerços de Tarragona estan molt poc digitalitzats

TARRAGONA
habitatge

La compravenda d’habitatge cau un 11% al juny

barcelona
economia

Creixen un 55% els autoconsums col·lectius connectats a Endesa

girona