Novalia inverteix 4,5 milions per ampliar la fàbrica de pèl·let
El fabricant de biomassa de l’Anoia vol aprofitar el creixement del mercat per seguir creixent
Novalia Sinergie, fabricant de pèl·let de biomassa que forma part del grup Renerbio, té previst invertir, l’any 2019, uns 4,5 milions d’euros per ampliar les seves instal·lacions de la Pobla de Claramunt (Anoia), en les àrees de tractament de la matèria primera (transformació del tronc d’arbre en estelles) i granulació.
Com explica Xavier Alòs Romaní, director comercial de Novalia Sinergie, la previsió de creixement de Novalie Sinergie, que va iniciar la seva activitat de fabricació de pèl·let -combustible granulat aglomerat a base de biomassa- l’any 2015, s’està complint fil per randa: “La producció ha crescut un 30% respecte de l’any 2017, i creiem que, el setembre de l’any vinent, podrem arribar a la fita de fabricar 70.000 tones, després d’haver acabat el primer any amb 30.000 tones.” Val a dir que les instal·lacions de Novalie Sinergie -línia de producció de pèl·let de fusta, sistema d’assecament i línia de pel·letització, sortida de producte, ensacat i càrrega telescòpica- ocupen 10.000 metres quadrats en un solar de 80.000, en espera de l’ampliació, i disposa de prou energia tèrmica de cogeneració per produir fins a 150.000 tones de pèl·let l’any, amb les marques Novafoc i Kingfoc. La companyia cobeja assolir el sostre de 100.000 tones l’any 2020.
Novalie Sinergie vol beneficiar-se, com explica Alòs, del moment dolç que està travessant el mercat de la biomassa, que va veure com, el 2017, arreu de l’Estat espanyol, van aparèixer 25.000 instal·lacions noves i com, l’any passat, el consum es va incrementar un 25%: si fa vuit anys a tot l’Estat es consumien entre 50.000 i 60.000 tones de pèl·let, ara ja s’han depassat d’escreix les 400.000 tones. Com diu Xavier Alòs, “creix el mercat de la biomassa perquè s’han elevat els preus del petroli i el gas, cosa que impulsa molta gent a adquirir una caldera. La biomassa sempre ha estat més barata, però si abans ho era un 20%, ara el diferencial ja és del 60%”, A això cal afegir que “ha crescut la conscienciació de reduir les emissions de CO2.” Des de Novalia Sinergie, es creu que aquesta progressió de la biomassa encara podria ser més pronunciada si hi hagués algun incentiu per part de l’administració. “Trobem a faltar una política d’estímul com la que va desplegar l’Icaen entre els anys 2006 i 2012, quan hi havia subvencions per instal·lar calderes que podien anar del 30% al 50%. Hi hauria de tornar a haver algun tipus de suport, com ara un incentiu fiscal”, afirma Xavier Alòs. Un dels mercats en què es comercialitzen els productes de Novalia, l’Estat francès, triplica el consum de biomassa del mercat espanyol, “perquè està molt més incentivat, tant en el suport per a noves instal·lacions com en l’incentiu fiscal”.
També podria ajudar al sector de la biomassa un millor aprofitament dels recursos dels nostres boscos. “Només aprofitem un 20% de la fusta que creix cada any. No hi ha una gestió eficient de la massa forestal”, afirma, contundent, el director comercial de Novalia Sinergie.
Novalie s’adreça tant al mercat domèstic (estufes) com al de serveis (hotels, hospitals, residències, instal·lacions esportives).
Novalia, que apareix en el mercat amb les marques Novafoc i Kingfoc i produeix amb l’exigent certificació ENplus A1, ocupa una posició de lideratge, tant en el mercat català, en què és la número u, com a l’Estat espanyol, en què es troba entre els tres principals fabricants. A més, exporta al sud de l’Estat francès i a Itàlia, mercats que representen el 30% de les vendes. Aquesta sòlida posició es deu, en bona part, a l’aplicació de la tecnologia pròpia Novatech: “Li podem donar al producte una duresa per damunt de la mitjana, cosa que permet aconseguir un 15% d’estalvi en la combustió.” A banda d’augmentar el poder calorífic del pèl·let, es redueix el residu de cendres.
Novalia Sinergie participa en el projecte europeu SecureChain, de promoció de la bioenergia, amb dinou empreses més.
Tres potes d’un projecte
Renerbio, el grup de la família Romaní, està format per tres empreses: Rofeica, empresa de cogeneració amb dues plantes, de 19 Mw/h i 6 Mw/h que, entre d’altres coses, abasteix el fabricant de pèl·lets; Novalia Sinergie, una altra pota del grup, i Vatnova, una comercialitzadora que ofereix energia al segment de pimes i que ja disposa d’una cartera de noranta clients. Com avança Xavier Alòs, entre els plans immediats del grup hi ha el creixement en volum de clients de la comercialitzadora, que factura 8 milions.